Regelneven hebben de macht. - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Fred Daniels - WaarBenJij.nu Regelneven hebben de macht. - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Fred Daniels - WaarBenJij.nu

Regelneven hebben de macht.

Door: Alfred Daniels

Blijf op de hoogte en volg Fred

28 April 2016 | Zuid-Afrika, Durban

De rit vanaf de camping in Ithala naar Pongola, de dichts bijzijnde stad langs de snelweg, is maar 120 kilometer, maar ik deed er de hele ochtend over. In Ithala zijn de paden alleen toegankelijk voor autos met vierwiel aandrijving en zonder caravan. Met mijn traveltrailer erachter ging het nog net. Ik reed de eerste dertig kilometer van de camping naar de ingang van het park in lage gearing tweede versnelling maximaal 15 kilometer per uur. Niet alleen zijn de paden heel stijl en smal, maar ook het "wegdek" is zo ruw dat je niet harder dan 15 km per uur kan rijden en probeer dan maar eens tegen een stijle helling omhoog te klimmen. Een aanloopje nemen is er niet bij, het komt aan op pure motorkracht en lage overbrenging en banden met heel veel grip. Na de poort begint een asfaltweg, maar hier zijn de eerste 2 kilometer de stijlste hellingen die ik tot nog toe in Afrika heb meegemaakt. Dus ook hier in de tweede versnelling lage gearing vierwielaandrijving en veel gas geven om het toerental van de motor hoog te houden. Bovenaan ligt het dorpje Louwsburg en vervolgt de asfaltweg nog een kilometer of honderd tot Pongola. Ook dit is nog een weg over een hoogland met veel hellingen op en af. Na een paar kilometer werd de weg versperd door een enorme kudde runderen. Ze liepen midden op de weg voor mij uit kennelijk op weg naar een andere weide, vele kilometers verderop. Een andere chauffeur liet zien hoe je erdoorheen komt. Hij maakte veel motorgeluid en onophoudelijk kleine toetergeluidjes om de dieren te laten weten dat er van achteren iets aankomt. Ik volgde in zijn kielzog. Het duurde wel een 20 minuten voordat we erdoor waren en ik schat wel 700 runderen gepasseerd. In Pongola aangekomen zat mijn auto onder de koeiestront dat opgeworpen wordt door het profiel van mijn banden. ik maakte eerst een stop bij een bedrijf dat polyester visboten produceert en yamaha motoren verkoopt. Het bleek een familie van suikerrietboeren te zijn waarvan de vader zo geinteresseerd was geraakt in auto- en scheepstechniek dat hij niet alleen een enorme loods met echt antieke autos had verzameld en gerestaureerd, maar ook zijn eigen boten had ontworpen en in productie had genomen. Verbazingwekkend om dat te zien midden in het boeren land. Daarna heb ik een stop gemaakt bij de Toyota garage in Pongola, want ik verlies wat vet uit het linker voorwiel hub. Ze hebben hem even op de brug gezet om te kijken of het niet een achterliggende lekkage van olie uit de as is, maar er is geen speling op de kogellagers en vermoeden alleen dat de hub erg heet is geworden door de langdurige vierwielaandrijving en een beetje doorslaan op de ringen. Geen gevaar om door te rijden naar Johannesburg. Wel tijd om de ringen in de hubs te gaan vervangen.
Daarna ben ik doorgereden naar de volgende stad langs de snelweg: Piet Rietief. Ik kwam net voor donker aan bij een lodge met camping langs de snelweg. Hapje eten in hun gezellige restaurantje en naar bed. Volgende morgen op mijn gemak na ontbijt in het restaurantje ingepakt en op weg over de snelweg die vanaf hier een tolweg wordt. Onderweg rij je langs de dorpen Amsterdam en Leiden, en door het stadje Ermelo. Ik was om een uur of half drie bij het guesthouse waar ik altijd de eerste en de laatste dag van mijn reis overnacht. Ik laat zo' n terugreis van drie dagen over zulke wegen niet op de laatste dag aankomen en het is ook heerlijk om dan van de spanningen te ontspannen in een lekker opgemaakt bed en een gezellig gedekte eettafel. De ontvangst was weer allerhartelijkst en het Delftsblauwe beeldje dat ik bij het begin van mijn reis voor de gastheer en gastvrouw had meegenomen had nu een ereplekje in hun souvenierkast gekregen.
De volgende dag de caravan opgezet en schoongemaakt en de auto uitgemest. En alles opnieuw ingedeeld voor wat in de koffer terug moet en wat in de auto voor opslag moet blijven. Ik heb op de terugweg alleen handbagage bij me. Toen ontving ik van de KLM een email dat mijn vlucht via Parijs was omgeboekt naar een Kenia Airways vlucht via Nairobi. En met een vertrektijd 6 uur later midden in de nacht. Dus de kamer nog een nacht erbij geboekt en het dinner ook. Ik was een beetje bang om over Nairobi te vliegen vanwege de onrust met Somalie. Toen ik op het vliegveld van Johannesburg door de douane ging zeiden ze dat ik langer was gebleven dan mijn visum toestond. Ik was heel verbaasd want ik had mijn heen en terug vlucht zes maanden daarvoor geboekt en had een visumperiode van drie maanden in mijn gedachten. Het blijkt 90 dagen te zijn en ook het feit dat februari maar 28 dagen heeft hielp er niet bij dat ik twee dagen overtijd was. Dat is balen. Het werd hoog opgenomen en ik kreeg een brief met status undesirable person en het verbod om een jaar lang in Zuid Afrika terug te komen. Dat komt mij nu wel heel slecht uit. Er is nog wel appeal mogelijk met kopieen naar de ambassade in Den Haag.
De vlucht van Johannesburg naar Nairobi is maar drie uur en in een oud toestel maar de vlucht van Nairobi naar Amsterdam was met een prachtig nieuw toestel en veel beter alhoewel ik elke lange vlucht nog steeds een aanslag op je gezondheid vind. Die vliegtuigbouwers denken alleen aan de vliegeigenschappen van hun toestellen en hoeveel passagiers je er maximaal in kan proppen, en je kan duidelijk zien dat de directeuren op lange afstanden alleen eerste klas vliegen. Het is nog steeds een soort transporttoestel met uiterst primitieve ergonomie: de klant komt achteraan de keten in beeld in plaats van vooraan.
Op Schiphol sprak een Nederlands stel dat ook was omgeboekt via Nairobi. Zij maakten mij erop attent dat je dan recht hebt op een vergoeding. Ik heb het aangevraagd via internet en nu heb ik een voucher ontvangen met genoeg tegoed voor de volgende vlucht. Ik denk veel te veel vergoeding die uiteindelijk toch betaald moet worden uit de prijs van de tickets: geef mij maar liever een stoel waar ik lekker in kan slapen.
Vanaf Schiphol met de trein en de tram en de bus naar huis. Gelukkig een mager voorjaarszonnetje die dag. En ja hoor: mijn huis staat er nog en mijn auto staat nog voor de deur. Alles is wel wat stoffig en vuil geworden, dus eerst maar alle ramen opengezet. Eigen simkaart weer in de telefoon, moeder en broer gebeld, batterij van de auto aangesloten, ja die startte meteen. even voorzichtig remmen want er zit natuurlijk wel wat corrosie op de remschijven. Wat te eten in huis gehaald bij de supermarkt om de hoek en schone lakens op mijn bed gelegd. Hapje eten koken en daarna doodmoe onder de wol. Geen 40 graden hier maar 14 graden. en s'nachts maar 4 graden. Geen sterrenhemel, maar diep onder de dekens. Rest van de week: administratie, boodschappen doen en internet kijken voor booronderdelen. Hier is alles snel en gemakkelijk te koop. In Zuid Afrika is de markt voor watersport zoveel kleiner. Om te zeilen al helemaal weinig want de meesten daar gaan vissen. Maar nu een week later heb ik al een prachtig voorzeil gekocht, een dubbele halfwinder en ook al een optie op een standaard fok, dus dan is mijn zeiluitrusting helemaal compleet voor niet teveel geld. Ik belde de ambassade in Den Haag voor die visumovertreding. Zegt dat meisje aan de telefoon dat ik langs moet komen, maar toen ik bij de ambassade was kreeg ik alleen een emailadres waar ik mijn verzoek om appeal moest indienen. Sorry hoor, zegt dat meisje, dat u voor niks naar Den Haag ben komen rijden. Ja, maar als ik sorry wil zeggen dat ik mij verrekend heb bij mijn boeking zitten daar zware consequenties aan vast, en als u een foutje maakt moet ik ook daarvoor nog de prijs betalen: de regelneven hebben de macht.

  • 29 April 2016 - 12:12

    Tom De Bruijn:

    Dag Fred,

    Ook deze reis hebben we met veel interesse gevolgd. Man, wat een prachtige ervaringen heb je opgedaan en inmiddels mag je jezelf wel reder gaan noemen met drie vaartuigen in eigendom.

    Tot op het strand, Geeke en Tom de Bruijn

  • 29 April 2016 - 22:29

    Co Hartensveld:

    Zo Fred, weer een bijzondere reis achter de rug. En welkom thuis in ons koude "regelneven" landje.
    Weer leuk om je verslagen gelezen te hebben.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fred

Een photo zegt meer dan 1000 woorden. Zie mijn photosite op Flickr.com/photos/AlfredDaniels. Gymn. B. Sociale- en Culturele Antropologie in Leiden. Vele jaren in Azie: India, Maleisie; Thailand. Onderzoek bij jagers/verzamelaarsvolken. Zeven jaar gereisd in de Verenigde Staten. Nu op reis voor een nog onbekend aantal jaren in Afrika. Op zoek naar het Paradijs: nog niet gevonden. Wel gevonden: het wonder op de planeet Aarde. onderstaand artikel n.a.v interview door Alfons de Wit. Alfred Daniels zoekt naar de oorsprong van het leven. Alfred Daniels maakte, na het behalen van zijn Gymnasium bêta-diploma een opmerkelijke keuze. Waar een studie medicijnen; mechanica of natuurkunde voor de hand zou hebben gelegen, koos hij voor culturele antropologie. “Ik was geboeid geraakt door de vraag waar het leven vandaan is gekomen en hoe de mensheid zich ontwikkeld heeft. Dan kun je de verhalen lezen van archeologen, die vaak moeten uitgaan van allerlei ver- en vooronderstellingen, maar je kunt ook zelf gaan kijken bij de jagers- en verzamelaarsvolken. Dat zijn volken die in de manier waarop ze met de natuur omgaan nog het dichtst bij de oorsprong van het menselijk leven zijn gebleven. Er zijn nog een paar kleine groepjes over in de wereld. Kijk, toen ik nog studeerde in Leiden bestonden er al wel onderzoeken waarbij enkele individuen van zulke jagers-en verzamelaarsvolken buiten hun woon- en leefgebied zijn onderzocht. Die waren meegenomen naar de beschaafde wereld en die heeft men toen geprobeerd te interviewen en hun taal en hun verhalen op te schrijven. Als je echter een beeld van hun leefomstandigheden wil krijgen dan zul je de mensen ook in hun leefomgeving moeten observeren. Of dat gevaarlijk is? Ik weet het niet. Je moet ze met open blik tegemoet treden en primitief kunnen leven. Gelukkig hebben we nu ook moderne medicijnen en snel vervoer voor als het mis gaat. Kijk zij hebben ook een bepaald comfort in hun leven, maar dat zit in kleine dingen en alleen als je met hen samenleeft kun je daar ook van genieten: lekkere dingetjes om te eten, een heerlijk beschut plekje om te slapen. Ze leven in kleine groepen van maximaal 35 mensen die van bladeren en takken een hutje bouwen. Als het voedsel, dat ze rond hun kampje verzamelen, begint op te raken pakken ze hun spullen op hun rug en maken ze een nieuw kamp een paar kilometer verderop. Als mens kijken ze echt door je heen. Ze hoeven niets van jou, dus het persoonlijke contact is alles voor hen. In Maleisie is zo' n groep waarvan bekend was dat ze zo schuw waren dat je er alleen maar lege dorpjes kon zien, waaruit de mensen weggelopen waren. Ik werd daar onmiddellijk geaccepteerd en toen ik vroeg waarom ze niet weggelopen waren toen ze mij zagen komen, zeiden ze ‘Als je ogen het zelfde uitstralen als je hart, dan kunnen we wel met je omgaan’. Misschien is dat bij mij het geval, want ik heb nog nooit problemen gehad om contact te leggen met zulke volken. Daniels ging op zijn twintigste al, over land, naar India. “in dat deel van Azie zitten nog wel 200 stammen, volken. Bovendien is India een van de oudste en meest invloedrijke culturen in Azie, met een grote diepgang. Op de universiteit ontmoette ik mijn vriendin Corry van der Sluijs, waarmee ik jarenlang samen heb gereisd. Helaas is zij in 2002 aan kanker overleden en sinds die tijd ga ik weer alleen op pad. Begin van dit jaar ben ik naar Afrika gegaan. Ik heb tweedehands een auto gekocht waarmee ik in de bush uit de voeten kan en ik ben eerst door het Krugerpark getrokken en daarna vooral in de Kalahariwoestijn. In zuidelijk Afrika leven de San of bosjesmannen. Er liggen ook nog savannegebieden, waarvan gedacht wordt dat het de omgeving is waar in de oudheid de eerste mensen rechtop zijn gaan lopen. Ook de dieren waarop ze gejaagd hebben zijn daar nog in het wild te observeren. Ja, de eerste mensen hebben zich ontwikkeld in Afrika; alle opgravingen wijzen daarop. Hoe zij hun eigen wereld beleven, dat is nu mijn belangrijkste thema. Het grootste verschil met ons is dat ze leven in een organische verbondenheid met hun omgeving. Alles in hun omgeving heeft een levende ziel en hoewel alles voortdurend van vorm verandert: alles groeit, alles beweegt, blijft het dezelfde ziel houden. Door de kracht van hun eigen ziel hebben ze mentaal invloed op hun omgeving. Daardoor hebben ze een volledig vertrouwen in de natuur en leven met de zekerheid dat ze altijd genoeg zullen hebben. Als ze bedreigd zouden worden of als er te weinig regen valt, dan trekken ze weg naar een ander deel van de natuur. Ze bezitten weinig maar ze hebben het gevoel dat alles om hen heen voor hen is. Het is inderdaad dichtbij het paradijs” Daniels doet zijn werk volledig onbetaald en ontvangt van geen enkele instantie subsidie. “Het zou wel lekker zijn, maar ik kan mezelf financieel net overeind houden. Ik ga wel naar internationale conferenties, maar ik heb voor mijn werk nog nooit iets gevraagd en ook nog nooit gesolliciteerd. Mijn manier van leven heeft als voordeel dat ik me geen zorgen hoef te maken voor een carrière, ik hoef geen baas naar de mond te praten, en niemand te overtuigen van het nut van wat ik doe. Ik doe dus precies datgene waarvan ik vind dat dat belangrijk is en dat dat nodig is. Daardoor kijk ik ook heel open naar de wereld om mij heen en vaak loop ik tegen zaken aan waarvan ik denk ‘dat niemand daar nou nog is opgekomen’. Als ik het dan belangrijk vind breng ik het onder de aandacht en kunnen degenen wiens baan dat is er misschien iets aan doen. Zo werd laatst een hele grote milieuconferentie gehouden in Kopenhagen. Ik kreeg het programma in handen en zag dat er geen woord in stond over flairs, dat zijn affakkelinstallaties op gas- en olievelden. Die staan 24 uur per dag te branden en roet uit te stoten. Ze brengen methaangas tot heel hoog in de atmosfeer, waar het niet kan uitregenen. Methaan is 23 keer slechter voor het broeikaseffect dan CO2. Ik heb een mail gestuurd naar de VN organisatie die verantwoordelijk was voor toezicht op de olie-en gasbronnen. Met de milieuconferentie in het vooruitzicht moesten ze wel met een standpunt komen. Twee weken na mijn mail was er 200 miljoen beschikbaar om het flair probleem op te lossen. Zo heb ik ook indertijd iedereen die ik kende gewaarschuwd om niet naar Afghanistan te gaan. Het is een wespennest daar. Ik ben zelf in 1975, toen er nog geen sprake van oorlog was, een maand door Afghanistan gereisd. Sindsdien bleef ik de ontwikkelingen daar enigszins volgen. De oorlog daar gaat volgens mij helemaal niet om Taliban of El Queda of om de ontwikkeling van vrouwen en arme mensen. Het gaat om wegvallende defensie budgetten aan het einde van de koude oorlog. Verder praat niemand erover waar de heroine van Afghanistan blijft. Het land is de grootste heroine producent ter wereld. Kofi Annan heeft eens gezegd dat er in de handel in verboden drugs in de wereld evenveel geld omgaat als in de autoindustrie van Europa en Amerika tesamen. Ook schijnt niemand te weten dat er grote olie -en gas voorraden gevonden zijn in het noordoosten van Afghanistan in het midden van de jaren zeventig, waarna er een stammenstrijd om de macht (contracten) ontstak. Ik heb er ook voor gewaarschuwd dat een enkele muntsoort voor heel Europa het onmogelijk maakt om verschillen in welvaartsontwikkeling tot uitdrukking te brengen, zoals voorheen gebruikelijk was door middel van inflatie van een muntsoort. Daarom waren de Peso, de Lira en de Dragme zoveel minder waard dan de D-mark en de Gulden. Het risico dat de ondernemers snel en flexibel konden incalculeren wordt nu dus afgewenteld op de overheid die geen ander middel beschikbaar heeft dan het door te schuiven op de belastingbetaler. Helaas wilde men naar deze adviezen indertijd niet luisteren, hoewel velen moeten hebben begrepen dat ik gelijk had. Het zal een kwesties van eigenbelang en geld zijn: mooie baantjes voor mensen met veel ego en een middelmatig verstand, wat ze echt niet opgeven voor het algemeen belang, ook al worden ze betaald om juist dat te behartigen. Zulk soort ongevraagde en onbetaalde adviezen doe ik de laatste twintig jaar wel een paar keer per jaar; soms met de politiek, soms met de ontwikkeling van onze samenleving of wat goed is voor ons allemaal." Alfred Daniels kijkt uit naar de maand december. Dan pakt hij weer zijn rugzak om voor enkele maanden af te reizen naar Afrika, op zoek naar nieuwe inzichten in het ontstaan en de ontwikkeling van de mensheid. Ik begrijp het leven nu wel veel dieper dan 30 jaar terug, maar het blijft een wonder en een passie om er zoveel mogelijk van te leren. ” Wie zijn reizen in Afrika wil volgen moet blijven kijken op de weblog: freddaniels.waarbenjij.nu

Actief sinds 26 Dec. 2010
Verslag gelezen: 2119
Totaal aantal bezoekers 345756

Voorgaande reizen:

27 December 2010 - 15 Augustus 2023

Zuidelijk Afrika

Landen bezocht: