Dinsdag 11, wo. 12, donderdagochtend 13 juni - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Fred Daniels - WaarBenJij.nu Dinsdag 11, wo. 12, donderdagochtend 13 juni - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Fred Daniels - WaarBenJij.nu

Dinsdag 11, wo. 12, donderdagochtend 13 juni

Door: Alfred Daniels

Blijf op de hoogte en volg Fred

13 Juni 2019 | Nederland, Nederland

Dinsdag 11 juni. Ik was vroeg op en maak mijn ontbijt en een plan voor de dag. Dan komen er drie tuinmannen naar de overhellende boom kijken. Ze hebben een ladder en een kapmes bij zich. Ze beginnen een grote tak weg te hakken die horizontaal op een andere boom lag. Deze tak is wel tien meter lang en meer dan dertig centimeter dik op het dikste eind. Een man staat op de ladder en hakt. Ik zie dat ie net zo makkelijk met zijn linker- als zijn rechterarm kan hakken. Het kapmes is wel 15 cm breed aan de ‘punt’ en hij laat het gewicht van die ‘punt’ van het mes zijn werk doen. Hij heft het mes alleen maar op en stuurt het bij, maar hij zet geen kracht bij de slag. De bovenkant van de punt van het mes heeft ook een haak waarmee hij takken kan lostrekken of vrijmaken als ze al door zijn. Ik blijf nog een half uurtje kijken en dan ga ik zelf ook verder. Ik rij eerst de stad in. Bij de Builders Market hebben ze geen batterijen meer. Ik koop er wel een 19 mm ringsteeksleutel en vier aluminium platte strippen van 2.50 meter lang voor op de houten glijrails van de grote luiken. De speciale epoxy die ik daar had opgesmeerd is niet goed uitgehard en nu is het een rommeltje geworden, dat zelfs aan mijn dekzeil geplakt zat. Dan rij ik verder naar een soort chinese winkel van alles. Het is een hele grote winkel met twee verdiepingen. Ze hebben ook geen deepcycle batterijen maar wel zonnepanelen en gewone accu’s. Ik koop er voor 10 euro wel een kleine 12 volts accu van 7 ampere. Lijkt me wel handig voor nood en om even iets te testen of in de hand mee te kunnen nemen. Hij weegt, denk ik, nog geen kilo. Bij de Kentucky Fried chicken ernaast haal ik een streetwise two voor 2 euro. Twee stukken kip en een zakje frietjes. Dan rij ik door naar de Dunlop banden- en uitlaten centre. Ze kunnen de uitlaat nog wel lassen, maar pas morgenochtend. Kwart voor acht ben ik dan de eerste. Dan rij ik terug naar de boot. Ik pas nog een keer waar ik nu de laadregelaar en het schakelpaneeltje het beste kan monteren. Dan besluit ik om de laadregelaar net als ik met het schakelpaneeltje gedaan heb in een plastic tupperwaredoos te pakken. Ik rij naar het winkelcentrum en koop er een van precies de goede maat. Bij de caravan snij ik in het doosje een opening om de draden via de onderkant naar binnen te laten en het deksel komt dan tegen de achterwand en het doosje komt als een plastic kapje over de laadregelaar heen. Zo kan zelfs de ergste slagregen of over de boot slaande golven de regelaar niet nat maken. Als het klaar is, en nog een paar andere klusjes ook, rij ik naar de boot en schroef hem op zijn plaats tegen het achterschot. Nu kan de batterij ook achter de kajuit onder het achterdek geplaatst worden en het zonnepaneeltje komt ook op de achterkant te liggen. In zo’n kleine boot is het woekeren met ruimte want je wilt alles in het zicht en gemakkelijk bij de hand houden maar het moet ook droog blijven en niet in de weg zitten. Dan monteer ik ook het afleespaneel van de dieptemeter. Waar ga je staan om te sturen als het spannend wordt om te zien of het water net voor de boot wel diep genoeg is? Met eigen ogen kijken in het water of met een stok peilen is nog altijd het beste, maar vanuit die positie wil ik dan ook de dieptemeter kunnen zien. Ik plaats hem voorin tegen de stuurboordkajuitwand. Ik boor vier gaatjes voor de boutjes en een centraal gat voor de bekabeling. Niet leuk om gaten te boren in je mooie kajuitwand. Dan vraag ik in de winkel op de werf wat een deepcycle batterij zou kosten als ik hem via hen bestel en wat voor type batterij ze dan kunnen leveren. Ze gaan het uitzoeken. Ik praat met diverse anderen en krijg ook een naam van een bedrijf in Empangeni. Ik ga wat eten op het clubhuis. Hmmm de kok (Steven) heeft mijn favoriete kip met frietjes extra lekker en veel gemaakt. Wendy komt het trots naar mij toebrengen. Moe en voldaan rij ik terug naar de caravan. Eerst even op internet dat bedrijf in Empangeni opzoeken ( het is een half uur rijden) en Whatsapp en email doen. Daarna ga ik lekker lang douchen (grote zonneboiler en weinig gasten) en op bed liggend dit verhaal schrijven. Het is nu kwart over negen. Ik ben klaar voor vandaag.

Woensdag 12 juni. Ik ben precies om kwart voor acht bij de garage waar ze mijn uitlaat gaan repareren. Maar ze zijn zelf nog niet klaar. De brug is gerepareerd en de rommel daarvan moet nog opgeruimd worden en de lasser is er ook nog niet. Als de lasser eindelijk aan het werk gaat is ie in dertig seconden klaar. Het uitschrijven van de rekening kost tien minuten en zo ben ik uiteindelijk pas een uur later weer buiten. Intussen hebben de zeven andere werknemers staan toekijken hoe de lasser in dertig seconden klaar was. En natuurlijk wordt er de hele tijd over mijn auto gepraat en hoe mooi ie is en hoeveel de eigenaar van het bedrijf ook van dit soort autos houdt enz. Op de brug zie ik dat de onderste bushing van de linker shockbreeker ook helemaal weggesleten is. De nieuwe bushing ligt onder de voorstoel. Ik vraag of ze dat ook meteen willen doen en of ze dan ook de olie willen vervangen, de jerrycan met nieuwe olie ligt achter in de auto. Maar dat doen ze niet, zeggen ze, en ik krijg een ander adres op. Blij dat ik hier weer van af ben rij ik terug naar de boot. In ieder geval is de uitlaat weer goed. Bij de boot meet en splits ik vier lijntjes voor de ophangpunten van het touwladder. Twee vaste bovenaan en twee met een katrolletje waarmee ik de onderkant kan optrekken en laten zakken. Johan en Erika gaan de achterpreekstoel op hun boot hijsen en op z’n plek monteren. Het is een indrukwekkend gevaarte. Het past precies en dat is heel knap met zoveel laswerk. Dan wordt het te warm om aan mijn boot zelf bezig te zijn en ik rij naar het winkelcentrum waar ik naar de kapper ga en bootschappen ga doen bij de supermarkt. Terug naar de caravan even een half uur rust in de schaduw en op bed. Wat een heerlijke camping is dit toch. Als de zon wat lager staat rij ik nog terug naar de boot. Ik bevestig twee loodblokjes van ieder een kilo onderaan de touwladder. Nu zakt ie heel snel in het water. Het ziet er allemaal goed uit maar er drijft teveel vuil op het water om er even in te stappen. Ik denk dat ik een andere lijn voor de onderkant ga kopen en er dan gewoon knoopjes inleg om de mate van doorhang te beperken. Kwestie van uitproberen wat het meest comfortabel zal zijn en wat het minste wiebelt als je erop gaat staan. Dan voer ik de elektriciteitskabel die vanuit de mast komt achter langs de beam en naar binnen in het stuurboord kajuitje. Het wordt in deze maanden wel snel donker dus ik rij terug naar de caravan en stook de barbecue op om mijn lamslapjes erop te leggen. Het duurt wel een poosje voordat de houtskool goed is en dit vlees kan ook beter langzaam garen, ik heb honger. Ik hoor een Bushbaby roepen vlakbij in de hoge boom. Met mijn breedstraler ledlamp heb ik hem snel gevonden. Hij gaat op weg om de boom te inspecteren waaruit de tuinmannen die grote tak weggekapt hebben. Hij loopt bovenop de takken dus zijn wegennet is verandert. Hij zal toch een soort TomTom in zijn koppie hebben. Ik maak nog wat linzensoep totdat het vlees gaar is.

Donderdag 13 juni. Vannacht is het begonnen te waaien en regenen. Heftige buien iedere keer. Ik maak me zorgen om Sinjan en Jessica. Zijn zouden vanmorgen beginnen aan hun oversteek naar Madagaskar. Sinjan heeft twee jaar aan zijn boot gewerkt voor de voorbereiding. Het is een zwaargebouwde stalen knikspant van 34 voet. Hij is erg traag zegt Sinjan en om dan tegen de stroming in naar het noorden te gaan varen zal hij heel wat wind nodig hebben, maar zoveel? Ik blijf tot 11 uur in mijn bed liggen lezen. Het laatste hoofdstuk van het boek Sapiens. De schrijver (historicus) denkt niet dat de huidige mensheid ten onder zal gaan aan de veranderingen van klimaat en in de natuur en de dierenwereld, maar dat de wetenschap al de grondslagen beheerst om een nieuwe soort mens te maken die zoveel beter zal zijn dat hij/zij de huidige Homo Sapiens overbodig zal maken zoals vroeger met de Neanderthalers gebeurd is. Supergeheugens, gedachteoverbrenging, superzintuigen en zelfs onsterfelijkheid (door natuurlijke veroudering) zijn al een heel eind onderweg. Zelflerende computersystemen ook. Of we er bang voor moeten zijn of blij mee moeten zijn hangt van ons zelfbeeld af, maar dat de techniek hier volop mee bezig is kan niemand meer veranderen. Wat het gaat betekenen voor ons en voor de nieuwe samenlevingen is nog niet te voorzien.
Om elf uur wordt het even droog en ga ik naar het toiletgebouw en maak mijn ontbijt. Al snel komen er nieuwe buien met windstoten en korte maar hevige slagregens. Ik schrijf op de rand van mijn bed zittend dit eerste deel van de dag.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fred

Een photo zegt meer dan 1000 woorden. Zie mijn photosite op Flickr.com/photos/AlfredDaniels. Gymn. B. Sociale- en Culturele Antropologie in Leiden. Vele jaren in Azie: India, Maleisie; Thailand. Onderzoek bij jagers/verzamelaarsvolken. Zeven jaar gereisd in de Verenigde Staten. Nu op reis voor een nog onbekend aantal jaren in Afrika. Op zoek naar het Paradijs: nog niet gevonden. Wel gevonden: het wonder op de planeet Aarde. onderstaand artikel n.a.v interview door Alfons de Wit. Alfred Daniels zoekt naar de oorsprong van het leven. Alfred Daniels maakte, na het behalen van zijn Gymnasium bêta-diploma een opmerkelijke keuze. Waar een studie medicijnen; mechanica of natuurkunde voor de hand zou hebben gelegen, koos hij voor culturele antropologie. “Ik was geboeid geraakt door de vraag waar het leven vandaan is gekomen en hoe de mensheid zich ontwikkeld heeft. Dan kun je de verhalen lezen van archeologen, die vaak moeten uitgaan van allerlei ver- en vooronderstellingen, maar je kunt ook zelf gaan kijken bij de jagers- en verzamelaarsvolken. Dat zijn volken die in de manier waarop ze met de natuur omgaan nog het dichtst bij de oorsprong van het menselijk leven zijn gebleven. Er zijn nog een paar kleine groepjes over in de wereld. Kijk, toen ik nog studeerde in Leiden bestonden er al wel onderzoeken waarbij enkele individuen van zulke jagers-en verzamelaarsvolken buiten hun woon- en leefgebied zijn onderzocht. Die waren meegenomen naar de beschaafde wereld en die heeft men toen geprobeerd te interviewen en hun taal en hun verhalen op te schrijven. Als je echter een beeld van hun leefomstandigheden wil krijgen dan zul je de mensen ook in hun leefomgeving moeten observeren. Of dat gevaarlijk is? Ik weet het niet. Je moet ze met open blik tegemoet treden en primitief kunnen leven. Gelukkig hebben we nu ook moderne medicijnen en snel vervoer voor als het mis gaat. Kijk zij hebben ook een bepaald comfort in hun leven, maar dat zit in kleine dingen en alleen als je met hen samenleeft kun je daar ook van genieten: lekkere dingetjes om te eten, een heerlijk beschut plekje om te slapen. Ze leven in kleine groepen van maximaal 35 mensen die van bladeren en takken een hutje bouwen. Als het voedsel, dat ze rond hun kampje verzamelen, begint op te raken pakken ze hun spullen op hun rug en maken ze een nieuw kamp een paar kilometer verderop. Als mens kijken ze echt door je heen. Ze hoeven niets van jou, dus het persoonlijke contact is alles voor hen. In Maleisie is zo' n groep waarvan bekend was dat ze zo schuw waren dat je er alleen maar lege dorpjes kon zien, waaruit de mensen weggelopen waren. Ik werd daar onmiddellijk geaccepteerd en toen ik vroeg waarom ze niet weggelopen waren toen ze mij zagen komen, zeiden ze ‘Als je ogen het zelfde uitstralen als je hart, dan kunnen we wel met je omgaan’. Misschien is dat bij mij het geval, want ik heb nog nooit problemen gehad om contact te leggen met zulke volken. Daniels ging op zijn twintigste al, over land, naar India. “in dat deel van Azie zitten nog wel 200 stammen, volken. Bovendien is India een van de oudste en meest invloedrijke culturen in Azie, met een grote diepgang. Op de universiteit ontmoette ik mijn vriendin Corry van der Sluijs, waarmee ik jarenlang samen heb gereisd. Helaas is zij in 2002 aan kanker overleden en sinds die tijd ga ik weer alleen op pad. Begin van dit jaar ben ik naar Afrika gegaan. Ik heb tweedehands een auto gekocht waarmee ik in de bush uit de voeten kan en ik ben eerst door het Krugerpark getrokken en daarna vooral in de Kalahariwoestijn. In zuidelijk Afrika leven de San of bosjesmannen. Er liggen ook nog savannegebieden, waarvan gedacht wordt dat het de omgeving is waar in de oudheid de eerste mensen rechtop zijn gaan lopen. Ook de dieren waarop ze gejaagd hebben zijn daar nog in het wild te observeren. Ja, de eerste mensen hebben zich ontwikkeld in Afrika; alle opgravingen wijzen daarop. Hoe zij hun eigen wereld beleven, dat is nu mijn belangrijkste thema. Het grootste verschil met ons is dat ze leven in een organische verbondenheid met hun omgeving. Alles in hun omgeving heeft een levende ziel en hoewel alles voortdurend van vorm verandert: alles groeit, alles beweegt, blijft het dezelfde ziel houden. Door de kracht van hun eigen ziel hebben ze mentaal invloed op hun omgeving. Daardoor hebben ze een volledig vertrouwen in de natuur en leven met de zekerheid dat ze altijd genoeg zullen hebben. Als ze bedreigd zouden worden of als er te weinig regen valt, dan trekken ze weg naar een ander deel van de natuur. Ze bezitten weinig maar ze hebben het gevoel dat alles om hen heen voor hen is. Het is inderdaad dichtbij het paradijs” Daniels doet zijn werk volledig onbetaald en ontvangt van geen enkele instantie subsidie. “Het zou wel lekker zijn, maar ik kan mezelf financieel net overeind houden. Ik ga wel naar internationale conferenties, maar ik heb voor mijn werk nog nooit iets gevraagd en ook nog nooit gesolliciteerd. Mijn manier van leven heeft als voordeel dat ik me geen zorgen hoef te maken voor een carrière, ik hoef geen baas naar de mond te praten, en niemand te overtuigen van het nut van wat ik doe. Ik doe dus precies datgene waarvan ik vind dat dat belangrijk is en dat dat nodig is. Daardoor kijk ik ook heel open naar de wereld om mij heen en vaak loop ik tegen zaken aan waarvan ik denk ‘dat niemand daar nou nog is opgekomen’. Als ik het dan belangrijk vind breng ik het onder de aandacht en kunnen degenen wiens baan dat is er misschien iets aan doen. Zo werd laatst een hele grote milieuconferentie gehouden in Kopenhagen. Ik kreeg het programma in handen en zag dat er geen woord in stond over flairs, dat zijn affakkelinstallaties op gas- en olievelden. Die staan 24 uur per dag te branden en roet uit te stoten. Ze brengen methaangas tot heel hoog in de atmosfeer, waar het niet kan uitregenen. Methaan is 23 keer slechter voor het broeikaseffect dan CO2. Ik heb een mail gestuurd naar de VN organisatie die verantwoordelijk was voor toezicht op de olie-en gasbronnen. Met de milieuconferentie in het vooruitzicht moesten ze wel met een standpunt komen. Twee weken na mijn mail was er 200 miljoen beschikbaar om het flair probleem op te lossen. Zo heb ik ook indertijd iedereen die ik kende gewaarschuwd om niet naar Afghanistan te gaan. Het is een wespennest daar. Ik ben zelf in 1975, toen er nog geen sprake van oorlog was, een maand door Afghanistan gereisd. Sindsdien bleef ik de ontwikkelingen daar enigszins volgen. De oorlog daar gaat volgens mij helemaal niet om Taliban of El Queda of om de ontwikkeling van vrouwen en arme mensen. Het gaat om wegvallende defensie budgetten aan het einde van de koude oorlog. Verder praat niemand erover waar de heroine van Afghanistan blijft. Het land is de grootste heroine producent ter wereld. Kofi Annan heeft eens gezegd dat er in de handel in verboden drugs in de wereld evenveel geld omgaat als in de autoindustrie van Europa en Amerika tesamen. Ook schijnt niemand te weten dat er grote olie -en gas voorraden gevonden zijn in het noordoosten van Afghanistan in het midden van de jaren zeventig, waarna er een stammenstrijd om de macht (contracten) ontstak. Ik heb er ook voor gewaarschuwd dat een enkele muntsoort voor heel Europa het onmogelijk maakt om verschillen in welvaartsontwikkeling tot uitdrukking te brengen, zoals voorheen gebruikelijk was door middel van inflatie van een muntsoort. Daarom waren de Peso, de Lira en de Dragme zoveel minder waard dan de D-mark en de Gulden. Het risico dat de ondernemers snel en flexibel konden incalculeren wordt nu dus afgewenteld op de overheid die geen ander middel beschikbaar heeft dan het door te schuiven op de belastingbetaler. Helaas wilde men naar deze adviezen indertijd niet luisteren, hoewel velen moeten hebben begrepen dat ik gelijk had. Het zal een kwesties van eigenbelang en geld zijn: mooie baantjes voor mensen met veel ego en een middelmatig verstand, wat ze echt niet opgeven voor het algemeen belang, ook al worden ze betaald om juist dat te behartigen. Zulk soort ongevraagde en onbetaalde adviezen doe ik de laatste twintig jaar wel een paar keer per jaar; soms met de politiek, soms met de ontwikkeling van onze samenleving of wat goed is voor ons allemaal." Alfred Daniels kijkt uit naar de maand december. Dan pakt hij weer zijn rugzak om voor enkele maanden af te reizen naar Afrika, op zoek naar nieuwe inzichten in het ontstaan en de ontwikkeling van de mensheid. Ik begrijp het leven nu wel veel dieper dan 30 jaar terug, maar het blijft een wonder en een passie om er zoveel mogelijk van te leren. ” Wie zijn reizen in Afrika wil volgen moet blijven kijken op de weblog: freddaniels.waarbenjij.nu

Actief sinds 26 Dec. 2010
Verslag gelezen: 188
Totaal aantal bezoekers 345428

Voorgaande reizen:

27 December 2010 - 15 Augustus 2023

Zuidelijk Afrika

Landen bezocht: