Wo, Do, vrij. 30-31-1febr. - Reisverslag uit Bronkhorstspruit, Zuid-Afrika van Fred Daniels - WaarBenJij.nu Wo, Do, vrij. 30-31-1febr. - Reisverslag uit Bronkhorstspruit, Zuid-Afrika van Fred Daniels - WaarBenJij.nu

Wo, Do, vrij. 30-31-1febr.

Door: Alfred Daniels

Blijf op de hoogte en volg Fred

02 Februari 2019 | Zuid-Afrika, Bronkhorstspruit

Woensdag 30 januari.
Het is al half elf avonds als ik nog moet beginnen aan dit verslag. De dag begon geheel bewolkt en windstil maar in de loop van de ochtend klaarde de lucht op en werd het nog flink warm. Ook nam de wind behoorlijk toe met flinke windvlagen. Ik ben bij de boot begonnen om haar zo neer te leggen dat ik vanaf de kant kan opstappen maar zonder risico dat ze de kant zou kunnen raken. Dat kost nog wel wat tijd en moeite. Na twintig jaar in aanbouw te zijn geweest heeft VAYANA er nu duidelijk zin in om in actie te komen. Bij iedere windvlaag rukt ze aan de landvasten. Dan schroef ik de klem van de grootschoot los en bevestig die dertig centimeter verder naar opzij op de achterbeam. Ik schroef eenzelfde klem aan de andere kant van de lier. Met twee klemmen kan ik de overloop (traveller) beter benutten en de lier beter gebruiken voor de grootschoot. En als de schoten van de fok nu over de lier geleid worden kunnen ze de klemmen van de grootschoot niet meer raken. Daarna ga ik verder met de helmstokken. Die kunnen nu door ze op te tillen heel gemakkelijk ook van de roeren afgehaald worden. Ik snij twee stukken rubber voor de achterkant om beschadiging te voorkomen en maak twee nieuwe houtblokjes aan de voorkant om te voorkomen dat de helmstok per ongeluk naar achter zou kunnen schuiven en dan los zou kunnen komen. Dan wordt ik geroepen door Percy en Maria. Ze zijn net teruggekomen voor de viswedstrijd dit weekeind. Ze hebben de videoopnames die ze gemaakt hebben van de tewaterlating van VAYANA op een sticky gezet en dat krijg ik nu. Daar ben ik heel blij mee want ik heb niet veel foto’s en filmpjes waar ik ook zelf op sta. Dan rij ik eerst naar de supermarkt en dan terug naar de caravan want het is vreselijk heet weer geworden. Ik eet een kwart van een grote watermeloen op en ga dan even een duik nemen in het zwembadje en lekker lang afdouchen. Ik praat nog even met andere kampeerders. Ze zitten op de camping omdat ze alles verkocht hebben om volgende maand naar Australië te gaan emigreren. Hun zoon zit daar al. Dan rij ik terug naar de boot en ruim mijn spullen op. Ik heb een bak leeches gekocht voor Percy en Maria. We blijven nog even praten en dan hoor ik dat ze Sushi gaan eten in de stad. Dat is halfgeld op woensdag. De eigenaar van de winkel komt ook en de zus van Maria is er bij en een vriendin van haar. Leuk om mee te gaan. Als we daar aankomen is de zaak helemaal vol. Nog net een tafel vrij. De zus van Maria gaat emigreren naar Engeland. Haar kinderen wonen daar al. Ze heeft haar drie huizen in Transvaal verkocht maar dat levert nog maar net genoeg geld op om een kleine flat van te kunnen kopen in Engeland een uur rijden ten zuidoosten van Londen. Ze was onderwijzeres en gaat proberen om haar certificaten daarvoor geldig te maken in Engeland. De eigenaar van de winkel houdt ook erg van vissen met Percy maar hij heeft (van zijn ouders geërfd) een farm bij Bloemfontijn en moet daar morgen naartoe om zonnebloemen in te zaaien. Het duurt twee flessen wijn maar dan komen de schalen met sushi op tafel en de derde fles wijn. Het is allemaal heel mooi verzorgd. Ik ben geen kenner, maar vind het voor een keer wel aardig. De gezelligheid en de verhalen vind ik belangrijker. Als alles op is is de rekening 1150 Rand, ongeveer 75 euro. Met zes mensen eten en drie flessen wijn. Dan rijden we terug en gaan we bij Percy en Maria nog koffie drinken. Terug bij de caravan val ik heel snel in slaap. Dit verhaal schrijf is pas af als ik om half vier wakker wordt.

Donderdag 31 januari. Ook vanavond ben ik pas heel laat met het schrijven van mijn verslag van deze dag. Het is kwart over tien en ik ben net pas aangekomen bij de caravan. Ik heb eerst nog even het wasgoed uitgespoeld en opgehangen want dat heeft de hele avond in een emmer handwassop staan weken. Hopelijk is het morgenochtend droog. Ik ben bijna de hele dag bezig geweest met het maken van goede landvasten voor de boot. Uiteindelijk heb ik acht lijnen gemaakt, vier aan iedere kant. Een dubbele spring heet dat. Lange lijnen van 7,5 meter aan de voorkant en aan de achterkant van iedere romp en twee kortere van 3,5 meter in het midden. Aan elke lijn heb ik aan de kant van de steiger een lus ingesplitst en een stuk kunststof slang om de lijn om doorslijten te voorkomen. Aan de kant van de boot wordt iedere lijn met een roestvrijstalen musketonhaak aan een roestvrijstaal oog geklikt. Zo kan er nooit slijtage op de lijnen ontstaan, ook niet als de boot dagen achtereen op golven zou bewegen door een grote storm. Twee jaar geleden was er nog aanzienlijke stormschade aan de andere haven. Hele stukken van de steigers waren kapotgeslagen en veel boten waren beschadigd. Je kunt daar gratis liggen maar ik lig liever hier. Deze haven is veel veiliger en ik lig ook nog achterin de haven en het is nu ook geen stormseizoen, maar toch het is goed om deze voorzorgen nu te maken en niet met tijdelijke oplossingen te blijven doorgaan tot het opeens te laat is. Jammer dat het ook vandaag weer zo ontzettend heet was. Ik had nog zo graag willen gaan zeilen maar het weer is er niet naar. Zelfs voor de clubzeilwedstrijd van woensdag was er geen animo. Ik laat nog wel de motor een uurtje lopen om die te laten indraaien. Om zes uur heb ik afgesproken in het Thaise restaurant aan de tweede haven met Johan en Erica. Ik ga om vier uur terug naar de camping om te douchen en mij te verkleden. Meteen maar alle gedragen kleding in een emmer sop doen want met dit weer kan je wel drie keer per dag wassen. Als je in de zon een half uur iets gedaan hebt is je shirt al helemaal nat en door de zonnebrandcreme en muskietencreme wordt het ook gauw vuil. Als ik terug rij naar de haven zie ik een flinke donkere lucht opbouwen in het zuidwesten. Ik rij daarom eerst nog even langs de boot en haal de schaduwtentjes naar beneden. Fijn dat dat heel snel gaat maar misschien kan er nog een handgreep in het midden gemaakt worden om het frame in een keer op de juiste plek vast te pakken en het scharnierpunt kan misschien ook nog wat sterker gemaakt worden en met een extra stukje elastiek of trektouwtje erbij kan het doek misschien nog sneller wegvouwen onder het frame of is het beter om het strak over het frame vast te binden? Het zijn kleine dingen die in de loop van de tijd geperfectioneerd moeten worden. Het luik aan de stuurboordromp schuift ook nog niet zo soepel als ik zou willen. De gladde epoxy met grafiet op de rails is toch niet zo glad als ik gedacht had. In de houten rails blijft gauw vuil hangen. Ik wil daar liever geen vet opsmeren dus misschien kan ik alsnog roestvrijstalen rails in Nederland vinden of hier iets laten maken? Voor de ventilatie heb ik per kajuitje nog twee van dezelfde maat inspectiedeksels gekocht. Die functioneren prima dus wil ik er in oeder kajuitje nog twee bij hebben, een in de voorkant en een aan de achterkant. Maar niet vandaag want daar is het veel te heet weer voor. In het restaurant genieten we van het heerlijke plekje aan het water en de temperatuur is precies genoeg afgekoeld. Erika heeft al wat sushi voorbesteld en die is wel iets rijker gevuld dan de sushi die we gisteren aten. Ik neem er een prawncurry bij en die smaakt aardig maar niet zo lekker als in Thailand waar de heerlijke verse kruiden al die verfijnde smaken aan het eten geven. De avond is gezellig met veel verhalen en niet alleen over boten en varen.

Vrijdag 1 februari.
Net als de afgelopen dagen begint de ochtend windstil en geheel bewolkt. De luchtvochtigheid is zo hoog dat het af en toe voelt dat het regent terwijl er geen regen valt. Maar in de schaduw van de bomen op de camping is iets koeler dan dan op de zeilclub. Ik haal de achterbak van de auto helemaal leeg en ook de bak van de caravan. Dan ga ik bij elkaar zoeken en weggooien en opnieuw indelen. Er zal in Johannesburg een andere achterbak op de pickup gemaakt worden want deze is zo erg geroest dat ie niet meer hersteld kan worden. Toen ik met de auto in Namibie en Botswana was hield het droge klimaat de roest nog wel tegen, maar hier aan de kust is het heel snel gegaan. De pick-up bak moet dus helemaal leeg. Maar als ik toch in Johannesburg ben wil ik de niet meteen terugrijden naar Richardsbaai maar eerst nog een week of zo gaan kamperen in Kruger. Dus moet ik de de auto daarvoor inrichten: lattoflex bodem terug, het tweede matras uit de caravan erop (het reservewiel ligt altijd in de weg). Een plasticcontainer met keukenspullen een muskietennet en een tentje, tentstokken, lijnen en grondpennen, een koffer voor kleding en beddengoed. Zo ben ik ooit begonnen in 2010 en misschien had ik het hierbij moeten laten want nu ben ik wel erg veel tijd kwijt met spullen, spullen en nog meer spullen. De off-road gereedschappen haal ik eruit: de highliftjack, een zware multiplex voetplaat daarvoor, de grote handlier, een pak met kettingen, twee ijzeren staven van drie centimeter dik en 150 cm lang die ik als grondanker en graafstok dacht te gebruiken, zware hamers om die staven in de grond te kunnen slaan, een flinke stapel hardhoutblokken om de auto op te kunnen steunen, twee zware aluminium rijplaten en een ijzeren rijbrug. Bij elkaar een flink gewicht. Ik boor nu ook meteen een gat in de stompe kant van de ijzeren staven om er een lijn door te kunnen doen. Ik ga een van die staven en een lange hamer meenemen aan boord van VAYANA. Uit de auto en uit de caravan haal ik ook andere dingen die nu al in de boot gebracht kunnen worden, zoals twee twintigliter waterjerrycans en de rest van het op maat gesneden matras waarvan ik kussens wil maken. Ik rij naar de boot en breng spullen daar naar toe. Ik heb ook een rond roestvrijstalen gootsteenbakje en dat pas mooi naast de motor als die opgeklapt is. De ankers en lijnen blijven voorlopig nog even in de caravan. Ik heb nog een hele tas met houtblokjes en een hele bundel houten latten en stokken, aluminiumprofielen en een stapel plankjes en houtplaten en die verzamel ik bij elkaar. Nog even wachten met weggooien of weggeven tot ook de inrichting van de boot klaar is. Er zal toch een vaste plek gemaakt moeten worden voor de accu en voor de zelfstuurinrichting, misschien nog voor een zonnepaneel, het schakelpaneel, een buitentafel, een ankerrol, een vaste plek voor de pikhaak en de vaarboom en de kleine Johnsonmotor en de hengels. Het gereedschap verzamel ik bijeen in een gereedschapskist. Van het oude veldbed zaag ik de verstelbare scharnieren af. Die zijn van aluminium. Dan ga ik alles weer opbergen in de onderbak van de caravan. Pas laat in de middag als het ietsje koeler begint te worden ruim in de binnenkant van de caravan op: de zeilen en de bakken met bootspullen. Lekker dat ik de hele dag alleen in een dunne boxershort heb kunnen lopen anders had ik het bij deze temperatuur en luchtvochtigheid niet kunnen doen. Tegen de avond ga ik lang douchen en daarna rij ik naar de club. Het is vrijdagavondbarbecue. Het is ook de start van de zomerviswedstrijd. Morgan heeft de leiding daarover en houdt een lange speech en laat de mooie prijzen zien. Ik beland aan tafel bij Percy en Maria en hun familie. De eigenaar van de winkel laat mij ervaren want het verschil is tussen T-bone steak eten met een steakmes van de club en met zijn USA Buck knife. Mooi als je dunne reepjes kan snijden in plaats van grote hompen; zoiets moet ik ook maar eens aanschaffen. Ik vraag me af wat een professioneel zeilmes met de T-bone gedaan zou hebben of een goede kwaliteit vismes. Daar moet ik me nog eens beter in verdiepen.
Terug in de caravan val ik in slaap met de ventilator aan. On half vier wordt ik wakker en schrijf dit verhaal. Op de camping hebben ze een activiteitenprogramma voor ouderen: adventuregolf. Volgende week wordt ik 65 dus misschien mag ik er dan aan meedoen. Oh nee, het mag al vanaf 55.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fred

Een photo zegt meer dan 1000 woorden. Zie mijn photosite op Flickr.com/photos/AlfredDaniels. Gymn. B. Sociale- en Culturele Antropologie in Leiden. Vele jaren in Azie: India, Maleisie; Thailand. Onderzoek bij jagers/verzamelaarsvolken. Zeven jaar gereisd in de Verenigde Staten. Nu op reis voor een nog onbekend aantal jaren in Afrika. Op zoek naar het Paradijs: nog niet gevonden. Wel gevonden: het wonder op de planeet Aarde. onderstaand artikel n.a.v interview door Alfons de Wit. Alfred Daniels zoekt naar de oorsprong van het leven. Alfred Daniels maakte, na het behalen van zijn Gymnasium bêta-diploma een opmerkelijke keuze. Waar een studie medicijnen; mechanica of natuurkunde voor de hand zou hebben gelegen, koos hij voor culturele antropologie. “Ik was geboeid geraakt door de vraag waar het leven vandaan is gekomen en hoe de mensheid zich ontwikkeld heeft. Dan kun je de verhalen lezen van archeologen, die vaak moeten uitgaan van allerlei ver- en vooronderstellingen, maar je kunt ook zelf gaan kijken bij de jagers- en verzamelaarsvolken. Dat zijn volken die in de manier waarop ze met de natuur omgaan nog het dichtst bij de oorsprong van het menselijk leven zijn gebleven. Er zijn nog een paar kleine groepjes over in de wereld. Kijk, toen ik nog studeerde in Leiden bestonden er al wel onderzoeken waarbij enkele individuen van zulke jagers-en verzamelaarsvolken buiten hun woon- en leefgebied zijn onderzocht. Die waren meegenomen naar de beschaafde wereld en die heeft men toen geprobeerd te interviewen en hun taal en hun verhalen op te schrijven. Als je echter een beeld van hun leefomstandigheden wil krijgen dan zul je de mensen ook in hun leefomgeving moeten observeren. Of dat gevaarlijk is? Ik weet het niet. Je moet ze met open blik tegemoet treden en primitief kunnen leven. Gelukkig hebben we nu ook moderne medicijnen en snel vervoer voor als het mis gaat. Kijk zij hebben ook een bepaald comfort in hun leven, maar dat zit in kleine dingen en alleen als je met hen samenleeft kun je daar ook van genieten: lekkere dingetjes om te eten, een heerlijk beschut plekje om te slapen. Ze leven in kleine groepen van maximaal 35 mensen die van bladeren en takken een hutje bouwen. Als het voedsel, dat ze rond hun kampje verzamelen, begint op te raken pakken ze hun spullen op hun rug en maken ze een nieuw kamp een paar kilometer verderop. Als mens kijken ze echt door je heen. Ze hoeven niets van jou, dus het persoonlijke contact is alles voor hen. In Maleisie is zo' n groep waarvan bekend was dat ze zo schuw waren dat je er alleen maar lege dorpjes kon zien, waaruit de mensen weggelopen waren. Ik werd daar onmiddellijk geaccepteerd en toen ik vroeg waarom ze niet weggelopen waren toen ze mij zagen komen, zeiden ze ‘Als je ogen het zelfde uitstralen als je hart, dan kunnen we wel met je omgaan’. Misschien is dat bij mij het geval, want ik heb nog nooit problemen gehad om contact te leggen met zulke volken. Daniels ging op zijn twintigste al, over land, naar India. “in dat deel van Azie zitten nog wel 200 stammen, volken. Bovendien is India een van de oudste en meest invloedrijke culturen in Azie, met een grote diepgang. Op de universiteit ontmoette ik mijn vriendin Corry van der Sluijs, waarmee ik jarenlang samen heb gereisd. Helaas is zij in 2002 aan kanker overleden en sinds die tijd ga ik weer alleen op pad. Begin van dit jaar ben ik naar Afrika gegaan. Ik heb tweedehands een auto gekocht waarmee ik in de bush uit de voeten kan en ik ben eerst door het Krugerpark getrokken en daarna vooral in de Kalahariwoestijn. In zuidelijk Afrika leven de San of bosjesmannen. Er liggen ook nog savannegebieden, waarvan gedacht wordt dat het de omgeving is waar in de oudheid de eerste mensen rechtop zijn gaan lopen. Ook de dieren waarop ze gejaagd hebben zijn daar nog in het wild te observeren. Ja, de eerste mensen hebben zich ontwikkeld in Afrika; alle opgravingen wijzen daarop. Hoe zij hun eigen wereld beleven, dat is nu mijn belangrijkste thema. Het grootste verschil met ons is dat ze leven in een organische verbondenheid met hun omgeving. Alles in hun omgeving heeft een levende ziel en hoewel alles voortdurend van vorm verandert: alles groeit, alles beweegt, blijft het dezelfde ziel houden. Door de kracht van hun eigen ziel hebben ze mentaal invloed op hun omgeving. Daardoor hebben ze een volledig vertrouwen in de natuur en leven met de zekerheid dat ze altijd genoeg zullen hebben. Als ze bedreigd zouden worden of als er te weinig regen valt, dan trekken ze weg naar een ander deel van de natuur. Ze bezitten weinig maar ze hebben het gevoel dat alles om hen heen voor hen is. Het is inderdaad dichtbij het paradijs” Daniels doet zijn werk volledig onbetaald en ontvangt van geen enkele instantie subsidie. “Het zou wel lekker zijn, maar ik kan mezelf financieel net overeind houden. Ik ga wel naar internationale conferenties, maar ik heb voor mijn werk nog nooit iets gevraagd en ook nog nooit gesolliciteerd. Mijn manier van leven heeft als voordeel dat ik me geen zorgen hoef te maken voor een carrière, ik hoef geen baas naar de mond te praten, en niemand te overtuigen van het nut van wat ik doe. Ik doe dus precies datgene waarvan ik vind dat dat belangrijk is en dat dat nodig is. Daardoor kijk ik ook heel open naar de wereld om mij heen en vaak loop ik tegen zaken aan waarvan ik denk ‘dat niemand daar nou nog is opgekomen’. Als ik het dan belangrijk vind breng ik het onder de aandacht en kunnen degenen wiens baan dat is er misschien iets aan doen. Zo werd laatst een hele grote milieuconferentie gehouden in Kopenhagen. Ik kreeg het programma in handen en zag dat er geen woord in stond over flairs, dat zijn affakkelinstallaties op gas- en olievelden. Die staan 24 uur per dag te branden en roet uit te stoten. Ze brengen methaangas tot heel hoog in de atmosfeer, waar het niet kan uitregenen. Methaan is 23 keer slechter voor het broeikaseffect dan CO2. Ik heb een mail gestuurd naar de VN organisatie die verantwoordelijk was voor toezicht op de olie-en gasbronnen. Met de milieuconferentie in het vooruitzicht moesten ze wel met een standpunt komen. Twee weken na mijn mail was er 200 miljoen beschikbaar om het flair probleem op te lossen. Zo heb ik ook indertijd iedereen die ik kende gewaarschuwd om niet naar Afghanistan te gaan. Het is een wespennest daar. Ik ben zelf in 1975, toen er nog geen sprake van oorlog was, een maand door Afghanistan gereisd. Sindsdien bleef ik de ontwikkelingen daar enigszins volgen. De oorlog daar gaat volgens mij helemaal niet om Taliban of El Queda of om de ontwikkeling van vrouwen en arme mensen. Het gaat om wegvallende defensie budgetten aan het einde van de koude oorlog. Verder praat niemand erover waar de heroine van Afghanistan blijft. Het land is de grootste heroine producent ter wereld. Kofi Annan heeft eens gezegd dat er in de handel in verboden drugs in de wereld evenveel geld omgaat als in de autoindustrie van Europa en Amerika tesamen. Ook schijnt niemand te weten dat er grote olie -en gas voorraden gevonden zijn in het noordoosten van Afghanistan in het midden van de jaren zeventig, waarna er een stammenstrijd om de macht (contracten) ontstak. Ik heb er ook voor gewaarschuwd dat een enkele muntsoort voor heel Europa het onmogelijk maakt om verschillen in welvaartsontwikkeling tot uitdrukking te brengen, zoals voorheen gebruikelijk was door middel van inflatie van een muntsoort. Daarom waren de Peso, de Lira en de Dragme zoveel minder waard dan de D-mark en de Gulden. Het risico dat de ondernemers snel en flexibel konden incalculeren wordt nu dus afgewenteld op de overheid die geen ander middel beschikbaar heeft dan het door te schuiven op de belastingbetaler. Helaas wilde men naar deze adviezen indertijd niet luisteren, hoewel velen moeten hebben begrepen dat ik gelijk had. Het zal een kwesties van eigenbelang en geld zijn: mooie baantjes voor mensen met veel ego en een middelmatig verstand, wat ze echt niet opgeven voor het algemeen belang, ook al worden ze betaald om juist dat te behartigen. Zulk soort ongevraagde en onbetaalde adviezen doe ik de laatste twintig jaar wel een paar keer per jaar; soms met de politiek, soms met de ontwikkeling van onze samenleving of wat goed is voor ons allemaal." Alfred Daniels kijkt uit naar de maand december. Dan pakt hij weer zijn rugzak om voor enkele maanden af te reizen naar Afrika, op zoek naar nieuwe inzichten in het ontstaan en de ontwikkeling van de mensheid. Ik begrijp het leven nu wel veel dieper dan 30 jaar terug, maar het blijft een wonder en een passie om er zoveel mogelijk van te leren. ” Wie zijn reizen in Afrika wil volgen moet blijven kijken op de weblog: freddaniels.waarbenjij.nu

Actief sinds 26 Dec. 2010
Verslag gelezen: 195
Totaal aantal bezoekers 346412

Voorgaande reizen:

27 December 2010 - 15 Augustus 2023

Zuidelijk Afrika

Landen bezocht: