Weer aan de stok met KLM - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Fred Daniels - WaarBenJij.nu Weer aan de stok met KLM - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Fred Daniels - WaarBenJij.nu

Weer aan de stok met KLM

Door: Alfred Daniels

Blijf op de hoogte en volg Fred

27 November 2017 | Zuid-Afrika, Johannesburg


Met het bootje gaat het erg goed. Ik werk er elke dag van zeven tot zeven aan en ik boek ook echt vooruitgang. De beams zijn klaar, alleen nog blokjes eronder voor het uitlijnen op de rompen. Dan moeten ze nog afgelakt worden. Ik heb geinformeerd naar de beste aflak voor de beams. De winkel zegt een component deklak van International (Akzo), de lokale bootbezitters zeggen tweecomponenten autolak polyurethaan is net zo goed en veel goedkoper en slijtvaster. Ik vind de beams prachtig geworden met een warme houtkleur en zou liever een transparante aflak gebruiken. Dan kun je ook beschadigingen gemakkelijker zien en bijwerken. Ik heb de winkel met de fabriek laten bellen waar ze de penetrerende epoxy maken. Hun advies: blank aflakken kan met een UV bestendige polyurethaanlak die zijzelf maken: UV clear. Ik heb het besteld, het zou vrijdag komen maar wascer zaterdag nog steeds niet.
Verder heb ik een eigen boormachine gekocht die meteen overuren heeft gemaakt. Ik wist wat ie voor werk te doen kreeg dus ik heb een Makita gekocht. Wel met een snoertje want anders wordt het echt heel duur. Ik had immers besloten om geen kuip te hangen tussen de beams maar om van voorpunt tot achterpunt teampolinenet te spannen. Dat geeft meer stabiliteit aan de verbinding van de twee rompen en maakt de boot veel gemakkelijker trailerbaar, het is minstens 50 kilo lichter en het verhoogd ook de zeewaardigheid doordat er geen water in kan bijven staan. Met tentzeil laat ik dan beschutting tegen zon en water maken. Ik had vorig jaar al uit Nederland een heleboel trampolinenet meegenomen. Maar die trampoline moet wel opgespannen worden en daarvoor heb ik latten nodig op de bootranden en onder de beams met gaten om de zeven centimeter om het spantouw door te rijgen en om de 15 centimeter voor het vastschroeven van die latten op de beams en op de bootranden. Ik heb vijf latten van 2,5 meter daarvoor laten zagen. Elk gat moet geboord en verzinkt worden en de trampolinegaten zijn aan beide zijden verzonken met twee verschillende freesjes, dus vijf handelingen per trampolinegat en drie handelingen voor ieder schroefgat. Dat is Zo'n 1200 keer boren en freezen in de nieuw gemaakte latten en nog eens zoveel in de latten die al op de boot zaten voor de netten aan de voorkant en aan de achterkant. Daarna heb ik het boormachientje gebruikt met een schuurschijf hulpstuk. Daarmee heb ik de laklagen weggeschuurd van de randen waar die latten op vastgelijmt en vastgeschroefd moeten worden. Want epoxylijm plakken over een verfje dat geeft niet de sterkte die ik nodig heb.
Ik heb van de week met de club geregeld dat ik een plek op de werf krijg waar ik de boot rustig op volle breedte kan monteren en kan afbouwen met de mast en trampolines, de roeren enz zojuist is de werfbaas komen zeggen dat ze maandagmorgen mijn boot gaan verplaatsen. Het is een beschutte plek met schaduw, maar wel onder bomen die naaldwn verliezen dus een zeil spannen is nodig als ik ga schilderen. Als ie klaar is en gemonteerd gaat ie naar een vaste ligplaats aan een van de steigers in het water. Dat lijkt me opk wel een goede plek een beetje achterin beschut tegen stormen.
Vrijdag kwam een van de dagloners die op de werf allerlei klussen doen aan mij vragen of ik werk voor hem heb. Tot nog toe heb ik alles zelf gedaan, maar bij de grotere jachten wordt het in- en uit het water halen, het plaatsen en stutten, schoonspuiten en krabben, schuren en schilderen allemaal gedaan door deze mensen. Ik had twee klusjes die ik niet zelf kan doen: de vorige eigenaar had bij het spuiten van witte lak aan de buitenkant de luiken niet afgeplakt en dus zat er een witte nevel van verfspetters op de binnenkant. Bij een van de grote kajuitluiken had ik dit al zelf weggehaald, maar in de veel kleinere ankerbakken, voorin tussen het eerste en het tweede spant, kan ik niet inkruipen. Simon wel en dus mocht hij dit rotklusje doen. Ik dacht een klusje van een paar uur. Hij heeft het goed gedaan maar hij heeft wel de hele dag gedaan over de helft van het werk. Ik had gedacht dat ie de hele klus wel in een paar uurtjes zou kunnen. Maar dat is ook typisch Afrika. Het loon lijkt laag, 200 Rand vroeg hij en dat gaf ik hem ook voor een dag vanaf ca 9 uur tot vier uur. Dat is 12,50 Euro voor ons omgerekend. Maar het arbeidstempo is ook heel laag. Tijd speelt geen rol, je haasten is alleen voor andere volken. Ik heb nergens ter wereld mensen langzamer zien werken en trager zien lopen dan hier. Als het pauze is laten ze alles liggen en lopen ze weg. Als de werktijd om vier uur erop zit laten ze alles liggen en lopen ze weg.
Het laatste uur van drie tot vier heeft Simon mij nog geholpen om de houten blokken te monteren waaraan de voorbeam zal worden vastgesjord. De bouten waarmee die blokken vastzitten gaan door de romp heen en zitten voor het eerste spant dus je moet in de ankerbak kruipen en dan met je arm door een kleine opening in het eerste spant om de ringen en moeren op de bouten te kunnen draaien. Daarna de moeren met een sleutel vasthouden totdat ik de bouten vanaf aan de buitenzijde heb aangedraaid. Vier bouten per blok, twee blokken per romp. Gelukkig waren die houtblokken al gemaakt door de vorige eigenaar en pasten ze goed en gelukkig had de winkel bij de werf de juiste maat bouten. Ook hier zijn we niet verder dan een romp gekomen, maar ik ben wel heel tevreden met het resultaat.
Simon houdt maar weinig geld over van zijn werk. Hij moet nog met de bus, ca 20 kilometer en dat kost 35 Rand per rit. Fietsen doet bijna niemand. Simon komt uit Zimbabwe. Hij is in 1999 naar ZuidAfrika gekomen net als een paar milioen andere Zimbabwanen die geen werk meer hadden nadat de macht daar werd overgenomen door Mughabe die de blanken eruit joeg. En de wereld zei niets over racisme. Die mensen waren al generaties lang geboren in wat vroeger Zuid Rodesie heette! Nadat de blanken eruitgejaagd waren werd bijna iedereen in Zimbabwe werkeloos en alleen de familie van Mugabe had nog geld. Dus zijn er drie of vier millioen zwarte Zimbabwanan naar Zuid afrika gekomen waar ze vaak illegaal elk klusje aannemen waar ze weer een dag verder mee komen. Daarbij verdringen ze zuidafrikas eigen zearte arbeidets waardoor veel onderlinge conflicten ontstaan.
Om vijf uur is het gaan regenen. Eerst heel zacht, maar nu is het negen uur en het plens. Elke keer hoosbuien met felle windstoten daarbij.
Zaterdag heb ik de helmstokken uit elkaar gehaald en opnieuw gelijmd en met boutjes versterkt. Daarna ben ik boodschappen gaan doen. De mensn doen natuurlijk ook hier hun weekinkopen op zaterdag em dan is het wel druk maar ook wel asrdig om te zien wat ze kopen en hoeveel ze besteden. Een zwarte mevrouw met een traditioneel hoofddoekje met knoop op het voorhoofd kocht drie kilo bevroren kippenpoten, anderhalf kilo gehakt, twee pakken macaroni en twee kilo polenta, een paar kilo uien, tomaten en paprikas, een grote groene kool. Ze betaalde daarvoor 560 Rand: 35 Euro. Ik vroeg haar voor hoeveel mensen ze eten gekocht had: voor vier. Ik was ongeveer evenveel geld kwijt, maar ik had granberries en gojiberries en walnoten voor in de havermoutpap. Met deze hoeveelheid kan ik ongeveer drie weken ontbijten. Voedsaam genoeg om een hele dag hard te werken zonder te lunchen. Dan had ik een kilo grapefruits, een kwart watermeloen en twee avocados en een pond muesli rusks voor de trek tussendoor (handmade with love, staat er op de verpakking) en 600 gram lamskoteletten. Als ik een koelkast had gehad zou ik veel goedkoper kunnen inkopen. Nu koop ik geen melk en boter en kaas en van vlees vaak de kleinste verpakking wat ik dezelfde dag kan opeten in plaats van in twee dagen. Savonds gebarbequed en
met KLM geappt dat ik mijn terugvlucht bijna drie weken wil uitstellen. Het is beter om nu even door te zetten dan weer alles op te bergen en drie dagen en drie nachten te gaan reizen. De volgende reis ben ik dan diezelfde tijd weer kwijt om alles weer op te starten. Thuis kan ik deze weken toch ook niks doen dus als ik met de Kerst thuis ben is het ook goed. Maar nee hoor, mijn ticket kan niet gewijzigd worden. Als je nog naar huis wil kun je bij de KLM voor 960 Euro een nieuwe enkele reis kopen. Prijs voorbehouden naarmate de tijd vordert en vraag en aanbod. Ze wensen me nog wel een fijne vakantie!! Op de ticket zou staan dat ie niet wijzigbaar is en uk heb hem gekocht. Maar volgens mij is het bij wet geregeld dat een klant/consument een product of dienst mag retourneren en wijzigen. Flauwekul dus KLM. Nee hoor gaat u maar naar customercare. Ik bij Quatar Airlines gekeken: 540 Euro voor een enkeltje. Of bij de KLM een nieuwe ticket maar dan vertrek vanaf Johannesburg naar Amsterdam en de terugreis wordt dan de volgende reis van Amsterdam naar Johannesburg: totaal 650 Euro. Flauwekul dus KLM. Ga nu gewoon vervoer verkopen in plaats van reisbureautje te spelen!!! Ik zal wel kijken wat ik doe, maar ik ga wel eerst nog een paar weken door aan mijn boot.
Zondag ben ik naast de caravan begonnen met nog een stukje werk aan de helmstokken. Om acht uur ben ik naar de boot gereden waar ik had afgesproken met Simon. Die was mooi op tijd en en is begonnen om de klus van vrijdag af te maken: de ankerbak van de andere romp van binnen schoonmaken en alle verfresten verwijderen. Opnieuw doet hij daar de hele ochtend over. Ik maak intussen de blokken waarop de voorste beam moet komen te liggen. De dekjes van de rompen lopen rond, maar de beam moet vlak liggen, dus de blokken moeten die ronding opvullen. De vorm van de bootrand is natuurlijk ook rond naar de punt toe, maar de beam ligt daar recht overheen dus de blokken moeten ook in die richting uitgemeten worden en pas gezaagd worden. Bovendien is de voorste beam niet gewoon vlak aan de onderkant maar boogvormig dus het blok aan de binnenzijde van iedere romp moet iets hoger worden dan het blok aan de buitenzijde van iedere romp. Een ingewikkeld klusje dus, maar het werd me iets eenvoudiger gemaakt doordat de vorige eigenaar er al vier blokken bij had gemaakt waarmee de bolling van het dek gecompenseerd wordt. Ik heb ze verder op maat gezaagd en erop gelijmd en gebout. Als de hoogte door de boogvorm nog aangepast moet worden is dat een kwestie van opbouwen met passtukken.
Huh, terwijl ik zit te schrijven wordt ik weer aan alle kanten aangevallen door de muggen. Dat zijn toch wel de engste dieren hier.
Net als vrijdag heeft Simon later in de middag geholpen bij het opdraaien van de moeren op de bouten voorin de tweede romp. Ik ben er heel blij mee want door het werk van deze dagen kan de voorste beam nu ook op de boot gelegd worden en pasgemaakt en vastgesjord worden. Weer een flinke stap vooruit.
Ik laat Simon om drie uur naar huis gaan. Het is tenslotte ook zondag. Zelf kan ik niet weg met mijn auto omdat mijn buurman op de werf de weg verspert met zijn auto. Dan maar eerst wat gaan eten in de kantine van de zeilvereniging. Het is rustig in de kantine en in de bar maar er is een hele vakantiesfeer op het grote grasveld met speeltuin en zwembadje waar wel twintig families zitten te picknicken en te barbequen. Er wordt met kleine en grotere bootjes gevaren in de beschutte baai, ik zie zelfs lasertjes en een Dart catamaran. Ik bestel zelf gewoon in de kantine een gegrild visje met frietjes: 3,50 euro en een biertje 1,10 euro. Als ik terugloop naar mijn auto is ook de buurman gearriveerd. Hij nodigt mij uit aan boord van zijn boot. Het is een 44 foots polyester kieljacht. Het was een nieuwgebouwd schip, dat nooit werd afgebouwd en jarenlang is verwaarloost. Net als mijn boot dus. Hij heeft het op een veiling gekocht voor 6000 Euro. Hij heeft het hele interieur eruitgesloopt omdat het verrot was en er zat nog geen techniek van besturing en bedrading behalve de hydraulische pomp voor het roer. Hij heeft vandaag de motor weer aan de praat gekregen. Van binnen zie je alleen maar de kale scheepswand en de motor. Het is dus een heel groot project. Hij ziet het geloof ik meer als een zakelijk project dan dat hij een boot voor zichzelf wil hebben om te gaan varen. Zo heeft elk schip op deze werf zijn eigen verhaal, wat mij vooral opvalt is dat alle jachten hier een paar maatjes groter zijn dat wat wij in Nederland gewend zijn. 45 foot is een kleintje. Met uitzondering van de mijne dan.
Nog twee andere scheepspraatjes. Van de week kwam de tweede stuurman van een luxe motorcruiser even bij mij kijken. Ik vertelde hem dat ik twee kleine buitenboordmotoren ga gebruiken die ieder een liter benzine per uur gebruiken. Hij vertelde dat hun motorjacht 100 liter per motor per uur gebruikt. Ja, dan kom je niet ver, tenzij je er een olietanker ernaast heb varen.
Met een andere mevrouw sprak ik over zeewaardigheid van een klein scheepje. Nu zijn er heel veel factoren waardoor een boot meer of minder zeewaardig wordt maar een van de belangrijkste factor bij zeewaardigheid is de weerstand die een vaartuig ondervinden kan van de elementen water en wind. Bijvoorbeeld een drijvend pingpongballetje zal een hurricane gemakkelijk heelhuids doorstaan terwijl een schip zo groot als de Titanic kan omslaan en zal zinken als een baksteen. Als een groot schip vergaat stapt de bemanning over in een kleiner reddingbootje dat minder comfort bied maar beter gebouwd is om de krachten van water en wind te doorstaan. Als dat bootje ook vergaat stapt men over in een rubber vlotje en als dat vergaat in een zwemvest of zwemring. Dat zijn allemaal stappen om de blootstelling aan de elementen kleiner te maken. Helaas gaat het comfort er ook op achteruit. De volgende factor is het materiaal waarvan de boot gemaakt is. Blijft dat van zichzelf drijven als de constructie kapot gaat en volloopt of zinkt het? Als het materiaal van zichzelf blijft drijven maar het zit vast aan een kiel waarin een paar duizend kilo lood zit, zinkt het alsnog. Die kiel is nodig omdat de boot met mast en zeil van zichzelf topzwaar is en zou omvallen zonder dat gewicht onder water. Tenzij je de boot tweekeer zo breed maakt en de opbouw en mast zo laag mogelijk, geen kiel en van drijvend materiaal in oersterke driehoeksvormen met veel tussenschotten. Dan heb je een catamaran van James Wharram en Hanneke Boon, die tot de meest zeewaardige ontwerpen ter wereld gerekend wordt. Op advies van de meest ervaren zeiler in deze wateren die ook veel gevaren heeft op het type boot zoals de mijne (Andrew is lid van deze zeilvereiniging) heb ik mijn beams een halve meter langer gemaakt dan in het oorspronkelijke ontwerp zodat mijn boot nu vijf meter breed wordt bij acht meter lengte. Ik had ze ook al 20 procent sterker gemaakt.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fred

Een photo zegt meer dan 1000 woorden. Zie mijn photosite op Flickr.com/photos/AlfredDaniels. Gymn. B. Sociale- en Culturele Antropologie in Leiden. Vele jaren in Azie: India, Maleisie; Thailand. Onderzoek bij jagers/verzamelaarsvolken. Zeven jaar gereisd in de Verenigde Staten. Nu op reis voor een nog onbekend aantal jaren in Afrika. Op zoek naar het Paradijs: nog niet gevonden. Wel gevonden: het wonder op de planeet Aarde. onderstaand artikel n.a.v interview door Alfons de Wit. Alfred Daniels zoekt naar de oorsprong van het leven. Alfred Daniels maakte, na het behalen van zijn Gymnasium bêta-diploma een opmerkelijke keuze. Waar een studie medicijnen; mechanica of natuurkunde voor de hand zou hebben gelegen, koos hij voor culturele antropologie. “Ik was geboeid geraakt door de vraag waar het leven vandaan is gekomen en hoe de mensheid zich ontwikkeld heeft. Dan kun je de verhalen lezen van archeologen, die vaak moeten uitgaan van allerlei ver- en vooronderstellingen, maar je kunt ook zelf gaan kijken bij de jagers- en verzamelaarsvolken. Dat zijn volken die in de manier waarop ze met de natuur omgaan nog het dichtst bij de oorsprong van het menselijk leven zijn gebleven. Er zijn nog een paar kleine groepjes over in de wereld. Kijk, toen ik nog studeerde in Leiden bestonden er al wel onderzoeken waarbij enkele individuen van zulke jagers-en verzamelaarsvolken buiten hun woon- en leefgebied zijn onderzocht. Die waren meegenomen naar de beschaafde wereld en die heeft men toen geprobeerd te interviewen en hun taal en hun verhalen op te schrijven. Als je echter een beeld van hun leefomstandigheden wil krijgen dan zul je de mensen ook in hun leefomgeving moeten observeren. Of dat gevaarlijk is? Ik weet het niet. Je moet ze met open blik tegemoet treden en primitief kunnen leven. Gelukkig hebben we nu ook moderne medicijnen en snel vervoer voor als het mis gaat. Kijk zij hebben ook een bepaald comfort in hun leven, maar dat zit in kleine dingen en alleen als je met hen samenleeft kun je daar ook van genieten: lekkere dingetjes om te eten, een heerlijk beschut plekje om te slapen. Ze leven in kleine groepen van maximaal 35 mensen die van bladeren en takken een hutje bouwen. Als het voedsel, dat ze rond hun kampje verzamelen, begint op te raken pakken ze hun spullen op hun rug en maken ze een nieuw kamp een paar kilometer verderop. Als mens kijken ze echt door je heen. Ze hoeven niets van jou, dus het persoonlijke contact is alles voor hen. In Maleisie is zo' n groep waarvan bekend was dat ze zo schuw waren dat je er alleen maar lege dorpjes kon zien, waaruit de mensen weggelopen waren. Ik werd daar onmiddellijk geaccepteerd en toen ik vroeg waarom ze niet weggelopen waren toen ze mij zagen komen, zeiden ze ‘Als je ogen het zelfde uitstralen als je hart, dan kunnen we wel met je omgaan’. Misschien is dat bij mij het geval, want ik heb nog nooit problemen gehad om contact te leggen met zulke volken. Daniels ging op zijn twintigste al, over land, naar India. “in dat deel van Azie zitten nog wel 200 stammen, volken. Bovendien is India een van de oudste en meest invloedrijke culturen in Azie, met een grote diepgang. Op de universiteit ontmoette ik mijn vriendin Corry van der Sluijs, waarmee ik jarenlang samen heb gereisd. Helaas is zij in 2002 aan kanker overleden en sinds die tijd ga ik weer alleen op pad. Begin van dit jaar ben ik naar Afrika gegaan. Ik heb tweedehands een auto gekocht waarmee ik in de bush uit de voeten kan en ik ben eerst door het Krugerpark getrokken en daarna vooral in de Kalahariwoestijn. In zuidelijk Afrika leven de San of bosjesmannen. Er liggen ook nog savannegebieden, waarvan gedacht wordt dat het de omgeving is waar in de oudheid de eerste mensen rechtop zijn gaan lopen. Ook de dieren waarop ze gejaagd hebben zijn daar nog in het wild te observeren. Ja, de eerste mensen hebben zich ontwikkeld in Afrika; alle opgravingen wijzen daarop. Hoe zij hun eigen wereld beleven, dat is nu mijn belangrijkste thema. Het grootste verschil met ons is dat ze leven in een organische verbondenheid met hun omgeving. Alles in hun omgeving heeft een levende ziel en hoewel alles voortdurend van vorm verandert: alles groeit, alles beweegt, blijft het dezelfde ziel houden. Door de kracht van hun eigen ziel hebben ze mentaal invloed op hun omgeving. Daardoor hebben ze een volledig vertrouwen in de natuur en leven met de zekerheid dat ze altijd genoeg zullen hebben. Als ze bedreigd zouden worden of als er te weinig regen valt, dan trekken ze weg naar een ander deel van de natuur. Ze bezitten weinig maar ze hebben het gevoel dat alles om hen heen voor hen is. Het is inderdaad dichtbij het paradijs” Daniels doet zijn werk volledig onbetaald en ontvangt van geen enkele instantie subsidie. “Het zou wel lekker zijn, maar ik kan mezelf financieel net overeind houden. Ik ga wel naar internationale conferenties, maar ik heb voor mijn werk nog nooit iets gevraagd en ook nog nooit gesolliciteerd. Mijn manier van leven heeft als voordeel dat ik me geen zorgen hoef te maken voor een carrière, ik hoef geen baas naar de mond te praten, en niemand te overtuigen van het nut van wat ik doe. Ik doe dus precies datgene waarvan ik vind dat dat belangrijk is en dat dat nodig is. Daardoor kijk ik ook heel open naar de wereld om mij heen en vaak loop ik tegen zaken aan waarvan ik denk ‘dat niemand daar nou nog is opgekomen’. Als ik het dan belangrijk vind breng ik het onder de aandacht en kunnen degenen wiens baan dat is er misschien iets aan doen. Zo werd laatst een hele grote milieuconferentie gehouden in Kopenhagen. Ik kreeg het programma in handen en zag dat er geen woord in stond over flairs, dat zijn affakkelinstallaties op gas- en olievelden. Die staan 24 uur per dag te branden en roet uit te stoten. Ze brengen methaangas tot heel hoog in de atmosfeer, waar het niet kan uitregenen. Methaan is 23 keer slechter voor het broeikaseffect dan CO2. Ik heb een mail gestuurd naar de VN organisatie die verantwoordelijk was voor toezicht op de olie-en gasbronnen. Met de milieuconferentie in het vooruitzicht moesten ze wel met een standpunt komen. Twee weken na mijn mail was er 200 miljoen beschikbaar om het flair probleem op te lossen. Zo heb ik ook indertijd iedereen die ik kende gewaarschuwd om niet naar Afghanistan te gaan. Het is een wespennest daar. Ik ben zelf in 1975, toen er nog geen sprake van oorlog was, een maand door Afghanistan gereisd. Sindsdien bleef ik de ontwikkelingen daar enigszins volgen. De oorlog daar gaat volgens mij helemaal niet om Taliban of El Queda of om de ontwikkeling van vrouwen en arme mensen. Het gaat om wegvallende defensie budgetten aan het einde van de koude oorlog. Verder praat niemand erover waar de heroine van Afghanistan blijft. Het land is de grootste heroine producent ter wereld. Kofi Annan heeft eens gezegd dat er in de handel in verboden drugs in de wereld evenveel geld omgaat als in de autoindustrie van Europa en Amerika tesamen. Ook schijnt niemand te weten dat er grote olie -en gas voorraden gevonden zijn in het noordoosten van Afghanistan in het midden van de jaren zeventig, waarna er een stammenstrijd om de macht (contracten) ontstak. Ik heb er ook voor gewaarschuwd dat een enkele muntsoort voor heel Europa het onmogelijk maakt om verschillen in welvaartsontwikkeling tot uitdrukking te brengen, zoals voorheen gebruikelijk was door middel van inflatie van een muntsoort. Daarom waren de Peso, de Lira en de Dragme zoveel minder waard dan de D-mark en de Gulden. Het risico dat de ondernemers snel en flexibel konden incalculeren wordt nu dus afgewenteld op de overheid die geen ander middel beschikbaar heeft dan het door te schuiven op de belastingbetaler. Helaas wilde men naar deze adviezen indertijd niet luisteren, hoewel velen moeten hebben begrepen dat ik gelijk had. Het zal een kwesties van eigenbelang en geld zijn: mooie baantjes voor mensen met veel ego en een middelmatig verstand, wat ze echt niet opgeven voor het algemeen belang, ook al worden ze betaald om juist dat te behartigen. Zulk soort ongevraagde en onbetaalde adviezen doe ik de laatste twintig jaar wel een paar keer per jaar; soms met de politiek, soms met de ontwikkeling van onze samenleving of wat goed is voor ons allemaal." Alfred Daniels kijkt uit naar de maand december. Dan pakt hij weer zijn rugzak om voor enkele maanden af te reizen naar Afrika, op zoek naar nieuwe inzichten in het ontstaan en de ontwikkeling van de mensheid. Ik begrijp het leven nu wel veel dieper dan 30 jaar terug, maar het blijft een wonder en een passie om er zoveel mogelijk van te leren. ” Wie zijn reizen in Afrika wil volgen moet blijven kijken op de weblog: freddaniels.waarbenjij.nu

Actief sinds 26 Dec. 2010
Verslag gelezen: 602
Totaal aantal bezoekers 345598

Voorgaande reizen:

27 December 2010 - 15 Augustus 2023

Zuidelijk Afrika

Landen bezocht: