verbinding verbroken: half verslag - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Fred Daniels - WaarBenJij.nu verbinding verbroken: half verslag - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Fred Daniels - WaarBenJij.nu

verbinding verbroken: half verslag

Door: FredDaniels

Blijf op de hoogte en volg Fred

17 Augustus 2011 | Namibië, Windhoek

Nou, doe ik mijn best om er een mooi verhaal van te maken, ondanks de spel- en typefouten, maar als ik het versturen wil wordt niet verstuurd wegens onderhoud aan de website en nu ik ( inmiddels thuis) het alsnog wil versturen wordt het halverwege afgebroken.
Daarom het vervolg hier.
Als ik na 210 kilometer hobbelen, kruipen en springen door de zandkuilen bij de zuidelijke poort aankom is het al donker aan het worden. Ik heb dan weer 12 uur gereden.
Ik zet nog snel mijn tentje op en ga dan wat eten klaarmaken want het is weer erg koud zo midden in de woestijn.
De volgende morgen rij door de poort heen en wordt ik uitgechecked. Ja het is nog een uur of 4 rijden tot Ghanzi, zegt de ranger bij de poort. Heh? het is toch maar 100 kilometer?
Maar als ik op weg ga moet ik nog meer dan 3 uur ploeteren door nog dieper zand dan ik al achter de rug had. Misschien wel het moeilijkste stuk dat ik tot nog toe gereden heb. Dan bereik ik eindelijk een verharde weg.
Ik doe wat boodschappen in Ghansi om de benen even te strekken en dan ga ik door naar de grensovergang met Namibie: 200 km verder naar het Westen. Dicht bij de grens stop ik bij een benzinestation. De brandstof is in Botswana ca 10% goedkoper dan in Namibie. Ik spreek bij het benzinestation met een blanke man die vertelt dat hij daar missionaris is. Hij komt oorspronkelijk uit Zuid Afrika, en hij werkt al 12 jaar in dit gebied. Wat doet hij zoal?
Vandaag bijvoorbeeld heeft hij een gedode giraf in een truck liggen bij het benzinestation. Hij vertelt:
" Een Amerikaan is uit Amerika overgevlogen om op een wildfarm hier in buurt een giraf te mogen doodschieten. Dat is een mooie troffee voor zo-iemand, waarvoor hij heel veel geld moet betalen aan de eigenaar van de wildfarm, die ook eigenaar van de giraffen op de farm is.
Maar wat doe je daarna met zo' n berg vlees?
Hij wilde het in een vriezer op de gamefarm stoppen, maar die bleek opeens kapot te zijn. Nu zit er niets anders op dan het giraffenvlees aan de San te geven."
Dat is de missionaris nu aan het regelen, maar het vlot niet zo erg en het zal vandaag waarschijnlijk niet meer lukken.
Ik vind het een interessant gebeuren, dat wel, maar ik wordt toch ook ziek van de gedachte, dat er mensen rondlopen die zo' n prachtig en zachtmoedig dier kunnen doden en willen doodschieten alleen maar om de sensatie van het doden zelf. Ik heb nu zoveel giraffen diep in hun fluwelen ogen gekeken en van nabij gefotografeerd. Hoe kan iemand er plezier in hebben om zo'n mooi en elegant en gevoelig wezen kapot te maken. En een giraf loopt niet eens weg of valt niet aan als ie je ziet. Hij blijft gewoon nieuwsgierig staan kijken. Ben je dan trots op jezelf als je zo' n dier kapotschiet? Ik wordt er bang en akelig en verdrietig van, dat er zulke zieke geesten onder de mensen rondlopen die dan ook nog het geld hebben om aan hun perverse nijgingen gevolg te geven. Als je nu honger hebt en je moet zo' n dier met je hele dorpje delen om iedereen te eten te geven is het al erg genoeg. Mijn ervaring met traditionele jager/verzamelaars volken is dat ze eigenlijk niet graag doden hoewel ze het voedsel wel begeren.
Als het vanavond zou lukken zou ik wel graag willen zien hoe het nu verder gaat met die verdeling van dat giraffenvlees, maar het zit er niet in en ik moet ook door naar de grens en terug naar Windhoek.
De grensovergang kost een boel tijd en vanaf de grens is het nog 3,5 uur rijden naar Windhoek. Ik besluit om door te rijden, dan maar een keertje in de nacht. Ik weet dat de weg wel goed is, allen het is helemaal onverlicht en de tegenliggers verblinden je enorm met hun grote lichten. Het is al 9 uur en al heel donker als ik eindelijk de camping van Windhoek oprij.
Ik ga eerst even in het restaurant wat eten om bij te komen en dan snel de spullen klaarmaken en naar bed.
De volgende morgen inspecteer ik de auto. Ik had al iets gehoord wat niet in orde leek maar nu zie ik dat het bovenste blad van de linker achterveer is gebroken. De breuk zit in het midden en de auto staat dus nog net op het tweede blad.
Het kapotte blad steekt als een gebroken bot omhoog uit de veer.
Ik besluit het eerst met twee lijmtangen terug te persen in zijn oorspronkelijke positie en het daar te spalken met mijn beste aankoop in Afrika tot nog toe: een rol ijzerdraad.
Dan ga ik heel voorzichtig op weg naar de Toyotadealer in Windhoek.
Vervolg in het volgende verslag, want het wordt nog heel spannend en ik ga nu echt eerst slapen.
Fred



  • 17 Augustus 2011 - 11:21

    Han:

    Mooie verhalen Fred. Ik zit hier in Polen, maar lees met plezier je verslagen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fred

Een photo zegt meer dan 1000 woorden. Zie mijn photosite op Flickr.com/photos/AlfredDaniels. Gymn. B. Sociale- en Culturele Antropologie in Leiden. Vele jaren in Azie: India, Maleisie; Thailand. Onderzoek bij jagers/verzamelaarsvolken. Zeven jaar gereisd in de Verenigde Staten. Nu op reis voor een nog onbekend aantal jaren in Afrika. Op zoek naar het Paradijs: nog niet gevonden. Wel gevonden: het wonder op de planeet Aarde. onderstaand artikel n.a.v interview door Alfons de Wit. Alfred Daniels zoekt naar de oorsprong van het leven. Alfred Daniels maakte, na het behalen van zijn Gymnasium bêta-diploma een opmerkelijke keuze. Waar een studie medicijnen; mechanica of natuurkunde voor de hand zou hebben gelegen, koos hij voor culturele antropologie. “Ik was geboeid geraakt door de vraag waar het leven vandaan is gekomen en hoe de mensheid zich ontwikkeld heeft. Dan kun je de verhalen lezen van archeologen, die vaak moeten uitgaan van allerlei ver- en vooronderstellingen, maar je kunt ook zelf gaan kijken bij de jagers- en verzamelaarsvolken. Dat zijn volken die in de manier waarop ze met de natuur omgaan nog het dichtst bij de oorsprong van het menselijk leven zijn gebleven. Er zijn nog een paar kleine groepjes over in de wereld. Kijk, toen ik nog studeerde in Leiden bestonden er al wel onderzoeken waarbij enkele individuen van zulke jagers-en verzamelaarsvolken buiten hun woon- en leefgebied zijn onderzocht. Die waren meegenomen naar de beschaafde wereld en die heeft men toen geprobeerd te interviewen en hun taal en hun verhalen op te schrijven. Als je echter een beeld van hun leefomstandigheden wil krijgen dan zul je de mensen ook in hun leefomgeving moeten observeren. Of dat gevaarlijk is? Ik weet het niet. Je moet ze met open blik tegemoet treden en primitief kunnen leven. Gelukkig hebben we nu ook moderne medicijnen en snel vervoer voor als het mis gaat. Kijk zij hebben ook een bepaald comfort in hun leven, maar dat zit in kleine dingen en alleen als je met hen samenleeft kun je daar ook van genieten: lekkere dingetjes om te eten, een heerlijk beschut plekje om te slapen. Ze leven in kleine groepen van maximaal 35 mensen die van bladeren en takken een hutje bouwen. Als het voedsel, dat ze rond hun kampje verzamelen, begint op te raken pakken ze hun spullen op hun rug en maken ze een nieuw kamp een paar kilometer verderop. Als mens kijken ze echt door je heen. Ze hoeven niets van jou, dus het persoonlijke contact is alles voor hen. In Maleisie is zo' n groep waarvan bekend was dat ze zo schuw waren dat je er alleen maar lege dorpjes kon zien, waaruit de mensen weggelopen waren. Ik werd daar onmiddellijk geaccepteerd en toen ik vroeg waarom ze niet weggelopen waren toen ze mij zagen komen, zeiden ze ‘Als je ogen het zelfde uitstralen als je hart, dan kunnen we wel met je omgaan’. Misschien is dat bij mij het geval, want ik heb nog nooit problemen gehad om contact te leggen met zulke volken. Daniels ging op zijn twintigste al, over land, naar India. “in dat deel van Azie zitten nog wel 200 stammen, volken. Bovendien is India een van de oudste en meest invloedrijke culturen in Azie, met een grote diepgang. Op de universiteit ontmoette ik mijn vriendin Corry van der Sluijs, waarmee ik jarenlang samen heb gereisd. Helaas is zij in 2002 aan kanker overleden en sinds die tijd ga ik weer alleen op pad. Begin van dit jaar ben ik naar Afrika gegaan. Ik heb tweedehands een auto gekocht waarmee ik in de bush uit de voeten kan en ik ben eerst door het Krugerpark getrokken en daarna vooral in de Kalahariwoestijn. In zuidelijk Afrika leven de San of bosjesmannen. Er liggen ook nog savannegebieden, waarvan gedacht wordt dat het de omgeving is waar in de oudheid de eerste mensen rechtop zijn gaan lopen. Ook de dieren waarop ze gejaagd hebben zijn daar nog in het wild te observeren. Ja, de eerste mensen hebben zich ontwikkeld in Afrika; alle opgravingen wijzen daarop. Hoe zij hun eigen wereld beleven, dat is nu mijn belangrijkste thema. Het grootste verschil met ons is dat ze leven in een organische verbondenheid met hun omgeving. Alles in hun omgeving heeft een levende ziel en hoewel alles voortdurend van vorm verandert: alles groeit, alles beweegt, blijft het dezelfde ziel houden. Door de kracht van hun eigen ziel hebben ze mentaal invloed op hun omgeving. Daardoor hebben ze een volledig vertrouwen in de natuur en leven met de zekerheid dat ze altijd genoeg zullen hebben. Als ze bedreigd zouden worden of als er te weinig regen valt, dan trekken ze weg naar een ander deel van de natuur. Ze bezitten weinig maar ze hebben het gevoel dat alles om hen heen voor hen is. Het is inderdaad dichtbij het paradijs” Daniels doet zijn werk volledig onbetaald en ontvangt van geen enkele instantie subsidie. “Het zou wel lekker zijn, maar ik kan mezelf financieel net overeind houden. Ik ga wel naar internationale conferenties, maar ik heb voor mijn werk nog nooit iets gevraagd en ook nog nooit gesolliciteerd. Mijn manier van leven heeft als voordeel dat ik me geen zorgen hoef te maken voor een carrière, ik hoef geen baas naar de mond te praten, en niemand te overtuigen van het nut van wat ik doe. Ik doe dus precies datgene waarvan ik vind dat dat belangrijk is en dat dat nodig is. Daardoor kijk ik ook heel open naar de wereld om mij heen en vaak loop ik tegen zaken aan waarvan ik denk ‘dat niemand daar nou nog is opgekomen’. Als ik het dan belangrijk vind breng ik het onder de aandacht en kunnen degenen wiens baan dat is er misschien iets aan doen. Zo werd laatst een hele grote milieuconferentie gehouden in Kopenhagen. Ik kreeg het programma in handen en zag dat er geen woord in stond over flairs, dat zijn affakkelinstallaties op gas- en olievelden. Die staan 24 uur per dag te branden en roet uit te stoten. Ze brengen methaangas tot heel hoog in de atmosfeer, waar het niet kan uitregenen. Methaan is 23 keer slechter voor het broeikaseffect dan CO2. Ik heb een mail gestuurd naar de VN organisatie die verantwoordelijk was voor toezicht op de olie-en gasbronnen. Met de milieuconferentie in het vooruitzicht moesten ze wel met een standpunt komen. Twee weken na mijn mail was er 200 miljoen beschikbaar om het flair probleem op te lossen. Zo heb ik ook indertijd iedereen die ik kende gewaarschuwd om niet naar Afghanistan te gaan. Het is een wespennest daar. Ik ben zelf in 1975, toen er nog geen sprake van oorlog was, een maand door Afghanistan gereisd. Sindsdien bleef ik de ontwikkelingen daar enigszins volgen. De oorlog daar gaat volgens mij helemaal niet om Taliban of El Queda of om de ontwikkeling van vrouwen en arme mensen. Het gaat om wegvallende defensie budgetten aan het einde van de koude oorlog. Verder praat niemand erover waar de heroine van Afghanistan blijft. Het land is de grootste heroine producent ter wereld. Kofi Annan heeft eens gezegd dat er in de handel in verboden drugs in de wereld evenveel geld omgaat als in de autoindustrie van Europa en Amerika tesamen. Ook schijnt niemand te weten dat er grote olie -en gas voorraden gevonden zijn in het noordoosten van Afghanistan in het midden van de jaren zeventig, waarna er een stammenstrijd om de macht (contracten) ontstak. Ik heb er ook voor gewaarschuwd dat een enkele muntsoort voor heel Europa het onmogelijk maakt om verschillen in welvaartsontwikkeling tot uitdrukking te brengen, zoals voorheen gebruikelijk was door middel van inflatie van een muntsoort. Daarom waren de Peso, de Lira en de Dragme zoveel minder waard dan de D-mark en de Gulden. Het risico dat de ondernemers snel en flexibel konden incalculeren wordt nu dus afgewenteld op de overheid die geen ander middel beschikbaar heeft dan het door te schuiven op de belastingbetaler. Helaas wilde men naar deze adviezen indertijd niet luisteren, hoewel velen moeten hebben begrepen dat ik gelijk had. Het zal een kwesties van eigenbelang en geld zijn: mooie baantjes voor mensen met veel ego en een middelmatig verstand, wat ze echt niet opgeven voor het algemeen belang, ook al worden ze betaald om juist dat te behartigen. Zulk soort ongevraagde en onbetaalde adviezen doe ik de laatste twintig jaar wel een paar keer per jaar; soms met de politiek, soms met de ontwikkeling van onze samenleving of wat goed is voor ons allemaal." Alfred Daniels kijkt uit naar de maand december. Dan pakt hij weer zijn rugzak om voor enkele maanden af te reizen naar Afrika, op zoek naar nieuwe inzichten in het ontstaan en de ontwikkeling van de mensheid. Ik begrijp het leven nu wel veel dieper dan 30 jaar terug, maar het blijft een wonder en een passie om er zoveel mogelijk van te leren. ” Wie zijn reizen in Afrika wil volgen moet blijven kijken op de weblog: freddaniels.waarbenjij.nu

Actief sinds 26 Dec. 2010
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 346359

Voorgaande reizen:

27 December 2010 - 15 Augustus 2023

Zuidelijk Afrika

Landen bezocht: