Non-stop - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Fred Daniels - WaarBenJij.nu Non-stop - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Fred Daniels - WaarBenJij.nu

Non-stop

Door: Alfred Daniels

Blijf op de hoogte en volg Fred

10 December 2017 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Vanmorgen werd ik wakker met een zonnetje. Ha, dat is lekker ontbijten. Tijdens het ontbijt maak ik een plan voor de dag. Het is zaterdag dus morgen zijn de winkels dicht. Die chainplates moeten nog afgemonteerd worden en van binnenuit moet er een houtversterking van de wand van de romp gemaakt worden om de kracht die aan de chainplates trekt te verdelen over een groter oppervlak van de dunne huid van de romp (6 mm). Dan moet ik nog de aanvullende blokken waarop de beams rusten op maat schuren en monteren en de rubberplaatjes op maat maken en lijmen en dan kan ik pas de beams vastsjorren met spanbanden en met lashings. Dat wordt misschien zondag op zijn vroegst.
Dus ga ik eerst naar de Boltcentre waar ik vijf grote spanbanden bijkoop. Ik denk dat dat beter zal uitwerken dan als ik een band tegelijk zou zetten omdat dan de spanning zich dan zal verplaatsen naar de laatste verbinding. Ik denk: hat is net als de bouten van een wiel aandraaien: als je een kant al helemaal vastzet krijg je het wiel er nooit mooi op. Bij het Boltcentre koop ik dus vijf spanbanden erbij. Ze kosten maar een tientje (euro) per stuk. Ik koop ook een pak popnagels om het aluminiumframe voor de boot overkapping te kunnen monteren. Het Duitse vrouwtje staat er weer om de autos te leiden met in- en uitparkeren. Ze heeft een hoed op en een jurk aan. Ze zegt dat ze jarig is. Ik geef haar een appeltje en een rusk en tien rand. Dan rij ik naar de autopaint winkel en vraag advies of ik de lak na reparatie van debeschadigingen zal polijsten of dat ik gemakkelijker helemaal opnieuw zal lakken. Probeer een stukje, is het advies. Ik koop tien vellen watervast schuurpapier (samen 3 euro !!!) korrel 600 en een paar rollen hoge kwaliteit afplaktape. Daarmee kan ik de iude laklaag licht opschuren en misschien is dat voldoende - zoniet dan nog een laag erover. Daarna ga ik terug naar de boot.
Ik meet eerst de aluminium frames op. De acht profielen van 2,5 meter lang hebbben samen 65 euro gekost. Ze passen net tussen de beams en het kajuitje zo te zien. Als het lukt wordt het heel mooi. Ik zaag ze precies op maat en zet de eerste verbindingen met popnagels vast en dan is de popnageltang al stuk. Ik ben een uur bezig om die Chinese rottang te repareren en begin te betreuren dat Mao dood is en nu deze popnageltangbedriegers niet naar een heropvoedingskamp kan sturen. Het lukt me niet om hem te repareren en ik verlies daardoor ook nog eens kostbare tijd en mijn humeur. Ik heb de profielen zo gekozen dat ik er nog een derde staander overheen bij kan zetten. De eerste staander is een vierkantprofiel de tweede een U-profiel die over de eerste past. De bouwmarkt heeft nog een grotere maat U-profiel die zou weer over de vorige kunnen passen. Misschien bestaat er zelfs een vierde maat. Als alles zo mooi in elkaar past blijft het geheel toch klein en gemakkelijk omhoog te trekken of neer te laten. Debleggers zijn rechthoekig gesloten en mooi afgerond. Die stapelen op elkaar maar dat moet ook want daar zit het doek aan. Hoe ik het doek aan de leggers ga vastzetten weet ik nog niet, misschien nog een 'latje' erover. Het geheel lijkt op een Nederlands zonnescherm, zoals wij boven de ramen van onze huizen hebben: zo'n leuke baldakein. Dan ga ik nu eerst verder met de achterplaten (backingplates) voor de chainplates. Ook dat is nog een moeilijke klus maar het komt uiteindelijk heel goed en ik hou om vijf uur op want ik ben op. Moe maar wel tevreden over de resultaten.
De Australiers Marco en Tina komen vragen of ik en Paul en Moniek zin hebben om samen een aantal pizzas te bestellen en op het clubhuis op te eten met een biertje of wijntje erbij. Natuurlijk doen wij mee. Om half zeven gaan we aan tafel en om zeven uur worden de pizzas bezorgd. Moniek heeft nog een salade gemaakt en we kopen een paar biertjes en een flesje wijn van de club. De pizzas van een bekende keten Debonnairs smaken zoals al het klaargemaakte eten in Zuidafrika naar niks. Het is een slechte immitatie van hoe het eruit moet zien en het is zo smaakeloos dat een pizzabakker in Europa al dezelfde week failliet zou gaan als ie zoiets zou produceren. Maar hier weten kennelijk alleen rijke mensen hoe iets kan zijn en de rest weet niet beter. Het kost ook niet veel. De hele pizza kost 4 euro. Maar daaraan ligt het niet dat ie gewoon slecht gebakken en smakeloos is. Ach wat mis ik het heerlijke eten en de cultuur van Azie waar de mensen wel proberen van alles iets moois en iets extra lekker te maken. Wat is die Afrikaanse cultuur toch plat: ze leren hoe ze iets moeten doen en daarna maken ze zich er zo gemakkelijk mogelijk vanaf en het resultaat lijkt ze totaal niet te deren.
Maar het gezelschap aan tafel is goed. We blijven nog tot negen uur doorpraten en dan ga ik terug naar de camping. Even ontspanningsoefeningen doen in het zwembadje. Mijn enkel is nog wel gevoelig en ik gebruik de brace ook de hele dag, maar hij is nooit gaan zwellen en ik sta de hele dag erop en loop kleine stukjes wel heel voorzichtig. Na het koele zwembadwater lekker opwarmen onder de warme douche en terug naar de caravan. Verhaaltje schrijven met een pot thee erbij en nu naar bed.
Ik werk nu al een maand lang " triple seven". Van zeven uur smorgens tot zeven uur savonds, meestal zonder lunchpauzes, en dat zeven dagen per week. Dat is toch 84 uur per week. Het lijkt m'n studententijd wel waarin ik ook nog ieder jaar minstens drie maanden en vaak langer op eigen onderzoek uittrok en dan thuisgekomen alvast vooruit werkte. In die tijd kon dat nog bij deze studie omdat alles in modules was ingedeeld. Na het vreselijk schoolse Gymnasium onderwijs (B) leefde ik helemaal op bij dit studiesysteem.

  • 10 December 2017 - 03:42

    Alfred Daniels:

    Ik heb nog even met google opgezocht: zo'n boogvormig zonnescherm heet geen baldakein maar een Markies. Mijn scherm wordt als een liggende markies die je kunt optrekken tot windscherm of regenscherm. Er komen er twee, liggend aan de buitenkant van ieder kajuitje eentje. Daar liggen ze niet in dec weg als ze neergeklapt zijn. Tijdens het zeilen trek je alleen het schermpje achter je op aan de kant waar de wind vandaan komt ( de loefzijde). Het grootzeil staat dan over de andere boeg dus het scherm vangt geen wind aan de verkeerde kant en verstoord de zeilhandelingen niet. En stuwt zelfs meer wind in het grootzeil. Als je voor anker ligt kun je beide schermen optrekken en in het midden met elkaar verbinden of een hoger dakscherm erover heen spannen. Briljant idee Hanneke en James! Nu nog kijken of het ook goed uitgevoerd kan worden.

  • 11 December 2017 - 13:33

    Gaston:

    Ha Fred,

    Ja dit is geen vakantieverslag maar een verhaal van een hardwerkend mens. Neem je in acht en geniet wat meer van de natuur, De verslagen zijn ook bijna een uitgebreide werktekening van de bouw van een boot.
    Ja kan in het Krugerpark toch niet varen. Doe is wat kalmer aan maar geniet.
    Groetjes van mij uit een wit Nederland.

  • 11 December 2017 - 20:36

    Aad:

    Ha die Fred, zou nu graag zelf in Afrika zijn want hier is het koud en het sneeuwt al een paar dagen. Hoewel dit weer ook wel zijn charme heeft. Als ik je zo volg ben je nu al een volleerd scheepsbouwer. Trouwens als je terug bent kan je zo in de bouw (werk zat) en met een tachtig urige werkweek weer genoeg verdienen voor weer een half jaar Afrika.
    Ik zou voor je terugkomt nog maar wat vakantie nemen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fred

Een photo zegt meer dan 1000 woorden. Zie mijn photosite op Flickr.com/photos/AlfredDaniels. Gymn. B. Sociale- en Culturele Antropologie in Leiden. Vele jaren in Azie: India, Maleisie; Thailand. Onderzoek bij jagers/verzamelaarsvolken. Zeven jaar gereisd in de Verenigde Staten. Nu op reis voor een nog onbekend aantal jaren in Afrika. Op zoek naar het Paradijs: nog niet gevonden. Wel gevonden: het wonder op de planeet Aarde. onderstaand artikel n.a.v interview door Alfons de Wit. Alfred Daniels zoekt naar de oorsprong van het leven. Alfred Daniels maakte, na het behalen van zijn Gymnasium bêta-diploma een opmerkelijke keuze. Waar een studie medicijnen; mechanica of natuurkunde voor de hand zou hebben gelegen, koos hij voor culturele antropologie. “Ik was geboeid geraakt door de vraag waar het leven vandaan is gekomen en hoe de mensheid zich ontwikkeld heeft. Dan kun je de verhalen lezen van archeologen, die vaak moeten uitgaan van allerlei ver- en vooronderstellingen, maar je kunt ook zelf gaan kijken bij de jagers- en verzamelaarsvolken. Dat zijn volken die in de manier waarop ze met de natuur omgaan nog het dichtst bij de oorsprong van het menselijk leven zijn gebleven. Er zijn nog een paar kleine groepjes over in de wereld. Kijk, toen ik nog studeerde in Leiden bestonden er al wel onderzoeken waarbij enkele individuen van zulke jagers-en verzamelaarsvolken buiten hun woon- en leefgebied zijn onderzocht. Die waren meegenomen naar de beschaafde wereld en die heeft men toen geprobeerd te interviewen en hun taal en hun verhalen op te schrijven. Als je echter een beeld van hun leefomstandigheden wil krijgen dan zul je de mensen ook in hun leefomgeving moeten observeren. Of dat gevaarlijk is? Ik weet het niet. Je moet ze met open blik tegemoet treden en primitief kunnen leven. Gelukkig hebben we nu ook moderne medicijnen en snel vervoer voor als het mis gaat. Kijk zij hebben ook een bepaald comfort in hun leven, maar dat zit in kleine dingen en alleen als je met hen samenleeft kun je daar ook van genieten: lekkere dingetjes om te eten, een heerlijk beschut plekje om te slapen. Ze leven in kleine groepen van maximaal 35 mensen die van bladeren en takken een hutje bouwen. Als het voedsel, dat ze rond hun kampje verzamelen, begint op te raken pakken ze hun spullen op hun rug en maken ze een nieuw kamp een paar kilometer verderop. Als mens kijken ze echt door je heen. Ze hoeven niets van jou, dus het persoonlijke contact is alles voor hen. In Maleisie is zo' n groep waarvan bekend was dat ze zo schuw waren dat je er alleen maar lege dorpjes kon zien, waaruit de mensen weggelopen waren. Ik werd daar onmiddellijk geaccepteerd en toen ik vroeg waarom ze niet weggelopen waren toen ze mij zagen komen, zeiden ze ‘Als je ogen het zelfde uitstralen als je hart, dan kunnen we wel met je omgaan’. Misschien is dat bij mij het geval, want ik heb nog nooit problemen gehad om contact te leggen met zulke volken. Daniels ging op zijn twintigste al, over land, naar India. “in dat deel van Azie zitten nog wel 200 stammen, volken. Bovendien is India een van de oudste en meest invloedrijke culturen in Azie, met een grote diepgang. Op de universiteit ontmoette ik mijn vriendin Corry van der Sluijs, waarmee ik jarenlang samen heb gereisd. Helaas is zij in 2002 aan kanker overleden en sinds die tijd ga ik weer alleen op pad. Begin van dit jaar ben ik naar Afrika gegaan. Ik heb tweedehands een auto gekocht waarmee ik in de bush uit de voeten kan en ik ben eerst door het Krugerpark getrokken en daarna vooral in de Kalahariwoestijn. In zuidelijk Afrika leven de San of bosjesmannen. Er liggen ook nog savannegebieden, waarvan gedacht wordt dat het de omgeving is waar in de oudheid de eerste mensen rechtop zijn gaan lopen. Ook de dieren waarop ze gejaagd hebben zijn daar nog in het wild te observeren. Ja, de eerste mensen hebben zich ontwikkeld in Afrika; alle opgravingen wijzen daarop. Hoe zij hun eigen wereld beleven, dat is nu mijn belangrijkste thema. Het grootste verschil met ons is dat ze leven in een organische verbondenheid met hun omgeving. Alles in hun omgeving heeft een levende ziel en hoewel alles voortdurend van vorm verandert: alles groeit, alles beweegt, blijft het dezelfde ziel houden. Door de kracht van hun eigen ziel hebben ze mentaal invloed op hun omgeving. Daardoor hebben ze een volledig vertrouwen in de natuur en leven met de zekerheid dat ze altijd genoeg zullen hebben. Als ze bedreigd zouden worden of als er te weinig regen valt, dan trekken ze weg naar een ander deel van de natuur. Ze bezitten weinig maar ze hebben het gevoel dat alles om hen heen voor hen is. Het is inderdaad dichtbij het paradijs” Daniels doet zijn werk volledig onbetaald en ontvangt van geen enkele instantie subsidie. “Het zou wel lekker zijn, maar ik kan mezelf financieel net overeind houden. Ik ga wel naar internationale conferenties, maar ik heb voor mijn werk nog nooit iets gevraagd en ook nog nooit gesolliciteerd. Mijn manier van leven heeft als voordeel dat ik me geen zorgen hoef te maken voor een carrière, ik hoef geen baas naar de mond te praten, en niemand te overtuigen van het nut van wat ik doe. Ik doe dus precies datgene waarvan ik vind dat dat belangrijk is en dat dat nodig is. Daardoor kijk ik ook heel open naar de wereld om mij heen en vaak loop ik tegen zaken aan waarvan ik denk ‘dat niemand daar nou nog is opgekomen’. Als ik het dan belangrijk vind breng ik het onder de aandacht en kunnen degenen wiens baan dat is er misschien iets aan doen. Zo werd laatst een hele grote milieuconferentie gehouden in Kopenhagen. Ik kreeg het programma in handen en zag dat er geen woord in stond over flairs, dat zijn affakkelinstallaties op gas- en olievelden. Die staan 24 uur per dag te branden en roet uit te stoten. Ze brengen methaangas tot heel hoog in de atmosfeer, waar het niet kan uitregenen. Methaan is 23 keer slechter voor het broeikaseffect dan CO2. Ik heb een mail gestuurd naar de VN organisatie die verantwoordelijk was voor toezicht op de olie-en gasbronnen. Met de milieuconferentie in het vooruitzicht moesten ze wel met een standpunt komen. Twee weken na mijn mail was er 200 miljoen beschikbaar om het flair probleem op te lossen. Zo heb ik ook indertijd iedereen die ik kende gewaarschuwd om niet naar Afghanistan te gaan. Het is een wespennest daar. Ik ben zelf in 1975, toen er nog geen sprake van oorlog was, een maand door Afghanistan gereisd. Sindsdien bleef ik de ontwikkelingen daar enigszins volgen. De oorlog daar gaat volgens mij helemaal niet om Taliban of El Queda of om de ontwikkeling van vrouwen en arme mensen. Het gaat om wegvallende defensie budgetten aan het einde van de koude oorlog. Verder praat niemand erover waar de heroine van Afghanistan blijft. Het land is de grootste heroine producent ter wereld. Kofi Annan heeft eens gezegd dat er in de handel in verboden drugs in de wereld evenveel geld omgaat als in de autoindustrie van Europa en Amerika tesamen. Ook schijnt niemand te weten dat er grote olie -en gas voorraden gevonden zijn in het noordoosten van Afghanistan in het midden van de jaren zeventig, waarna er een stammenstrijd om de macht (contracten) ontstak. Ik heb er ook voor gewaarschuwd dat een enkele muntsoort voor heel Europa het onmogelijk maakt om verschillen in welvaartsontwikkeling tot uitdrukking te brengen, zoals voorheen gebruikelijk was door middel van inflatie van een muntsoort. Daarom waren de Peso, de Lira en de Dragme zoveel minder waard dan de D-mark en de Gulden. Het risico dat de ondernemers snel en flexibel konden incalculeren wordt nu dus afgewenteld op de overheid die geen ander middel beschikbaar heeft dan het door te schuiven op de belastingbetaler. Helaas wilde men naar deze adviezen indertijd niet luisteren, hoewel velen moeten hebben begrepen dat ik gelijk had. Het zal een kwesties van eigenbelang en geld zijn: mooie baantjes voor mensen met veel ego en een middelmatig verstand, wat ze echt niet opgeven voor het algemeen belang, ook al worden ze betaald om juist dat te behartigen. Zulk soort ongevraagde en onbetaalde adviezen doe ik de laatste twintig jaar wel een paar keer per jaar; soms met de politiek, soms met de ontwikkeling van onze samenleving of wat goed is voor ons allemaal." Alfred Daniels kijkt uit naar de maand december. Dan pakt hij weer zijn rugzak om voor enkele maanden af te reizen naar Afrika, op zoek naar nieuwe inzichten in het ontstaan en de ontwikkeling van de mensheid. Ik begrijp het leven nu wel veel dieper dan 30 jaar terug, maar het blijft een wonder en een passie om er zoveel mogelijk van te leren. ” Wie zijn reizen in Afrika wil volgen moet blijven kijken op de weblog: freddaniels.waarbenjij.nu

Actief sinds 26 Dec. 2010
Verslag gelezen: 716
Totaal aantal bezoekers 345280

Voorgaande reizen:

27 December 2010 - 15 Augustus 2023

Zuidelijk Afrika

Landen bezocht: