Zo. 16 - di 18 juni - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Fred Daniels - WaarBenJij.nu Zo. 16 - di 18 juni - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Fred Daniels - WaarBenJij.nu

Zo. 16 - di 18 juni

Door: Alfred Daniels

Blijf op de hoogte en volg Fred

18 Juni 2019 | Nederland, Nederland

Zondag 16 juni. Zo gauw de temperatuur een beetje aangenamer werd ben ik begonnen om de drie lange zeillatten te schilderen. Ik had nog voldoende bruine verf over van de mast, maar het was aardig dik ingedroogd dus moest ik eerst een poosje flink roeren met een scheut tinner erin. Toen een dunne hechtlaag opgezet. Omdat het tweecomponenten autolak is was de eerste zeillat al handdroog toen ik klaar was met de laatste. Dan kun je meteen verder met de tweede laag. Het is heel mooi geworden en autolak is ook sterke en buigzame lak. Toen ik klaar was en mijn handen nog wat vuil waren ben ik begonnen om de onderste bushings van de schokbrekers van de auto te vervangen. De eerste aan de linkerkant ging vrij gemakkelijk maar de schokbreker aan de rechterkant kreeg ik maar moeilijk terug op zijn plaats. Om hem voor het gat te wringen zodat ik de bout er weer doorheen kon steken gebruikte ik de ronde vijl en die brak meteen af dus dat is dubbel balen. Maar uiteindelijk is het toch gelukt. Nu waren mijn handen nog viezer en heb ik meteen maar de motorolie afgetapt. De speciale opvangjerrycan die ik ervoor gekocht had is ook geen succes. Het spetterde nog over de rand en toen ik helemaal klaar was moest ik de randen van die jerrycan alsnog schoonmaken met een grote keukenrol en heb ik met een schepje het gras en de grond eronder weggeschept en in de vuilnisbak gedaan. Ik had beter de olie kunnen opvangen in een opengeknipte water jerrycan, zoals normaal gedaan wordt hier. Als afdichting van de tapmoer was een laagje black gasketmaker gebruikt, maar de tube die ik daarvan zelf ook heb was verdroogd. Gelukkig paste de oude bushing van de shockbreker precies dus kon ik daar een ring vanaf zagen met het ijzerzaagje. Zo dat zit ook weer. Om half 3 was ik pas klaar en opgeruimd.
Ik ben naar de yachtclub gereden en aan boord bij Red en Sheila lang zitten praten. (ik had vrijdag geschreven Cyntia, maar dat is een vergissing). Ik heb wel tien papieren waterkaarten van hen gekregen. Ik zal ze nog wat beter bestuderen maar weet nog niet of ik die allemaal mee ga nemen want alles staat al op mijn Navionics software op de Iphone en van die navionicskaarten heb ik ook al screenfoto’s gemaakt. Red gebruikte de papieren kaarten ook niet meer omdat hij de kust goed kent en alles op zijn kaartplotter en zijn laptop heeft staan. Hun vertrek op dinsdag is weer uitgesteld, de weatherwindow die voorzien was blijkt dan te kort om in een keer de oversteek te maken. Rechtstreeks naar Madagaskar vanaf St Lucia is ruim 400 mijl. Rekening houdend met de stroming tegen mag een kieljacht wel rekenen met 100 uur varen, hun 42 voets catamaran kan het misschien in 60 uur, mijn bootje onder gunstige omstandigheden zou hey misschien in 40 uur kunnen. De volgende opportunity is zaterdag als de Zuidwester dan tenminste niet te hard en te nat zal blijken te zijn. April-mei waren altijd de beste en meest voorspelbare maanden, maar dat is dit jaar anders uitgekomen en nu zijn we onderhand alweer naar het seizoen van wisselvallig weer aan het gaan. Geduld is een schone zaak! Ik krijg een rondleiding op hun boot: helemaal zelf gemaakt vanaf de tekening. Cederplanken van 22 mm dik en daarna aan beide zijden bekleed met glasmat en epoxy. Ze hebben er vijf jaar aan gewerkt. Zoals alle zelfbouwboten is natuurlijk te sterk en daardoor ook te zwaar gebouwd, maar de meeste van zulke maat jachten zijn ontworpen voor 4 tot 6 mensen dus als je dan alleen maar met zijn tweeën vaart gaat het prima. Het wordt donker en het wordt te koud en ga ik terug. Maar vanwege de zeilwedstrijden heeft de buitenbar nog een potje oxtail gemaakt en daar ga ik dan eerst maar even van genieten. Ik zie dat Andrew ook weer terug is van zijn laatste delivery. Hij heeft een operatie aan zijn oog laten doen, het netvlies liet los. Maar het wordt te koud om zonder trui lang buiten te blijven dus ik blijf niet te lang praten en rij terug en ga in de goedverwarmde caravan bij het ventilatorkacheltje mijn kleren uittrekken en onder het muskietennet op bed liggen.

Maandag 17 juni. Het is vandaag nog een vakantiedag en ik hoor al vroeg een hoop geluid van mensen en motoren op de weg die wel 500 meter van mijn plekkie langs de camping loopt. Het lijkt me een drukke dag worden en dan ben ik op de stilte van de camping nog het beste af. Ik ga de houten assen van de dollies waarop ik mijn boot naar het water gereden heb vervangen door roestvrijstalen assen. Fijn dat de hardhouten assen, zoals ik ze gebruikt heb, sterk genoeg waren, maar de lagers in de wieltjes hebben toch groeven in het hout achtergelaten. Omdat ik de boot ook tijdens mijn reizen uit het water wil kunnen halen gaan de dollies mee aan boord. Ik zaag twee pijpstukken van 35 cm lengte af van een beugel die ik uit Nederland had meegenomen. Dan nog een paar gaten om splitpennen door te doen en alles weer netjes in elkaar zetten met zelfgemaakte nylon ringen ertussen. De ringen heb ik uit een keukensnijplank geboord. Het ziet er goed uit. Als ik morgen nog een hardhouten stok kan kopen die precies in de buis past moet het sterk genoeg zijn. Dan ga ik het frame met de outriggers voor het peddleboard in elkaar zetten. Ik had al hoekstukken van aluminium gemaakt ter versteviging van de staanders, maar ik heb nog geen juiste maat boutjes om die vast te kunnen zetten. Ook op de boodschappenlijst voor morgen. Dan leg ik het frame voor de boegspriet uit in het gras en neem een poosje de tijd om te bedenken of en hoe daar nog een dolphin-striker onder gemaakt zou moeten worden. Morgen maar eens passen. Tenslotte haal ik het opblaasbare peddleboard tevoorschijn en probeer hoelang ik erover doe om die met een meegebrachte voetpomp op te blazen. De slang springt nog twee keer los en dan loopt weer heel hard sissend leeg, maar als ik dat niet meereken moet ik ongeveer 350 maal trappen om het board op goede spanning te krijgen vanuit helemaal leeg en opgerolde toestand. Trappen is wel veel gemakkelijker dan pompen met je armen ! Zelfs als ik de compressor niet mee zou nemen of als ie kapot zou gaan is dit dus nog wel te doen op spierkracht. Ik heb alleen wel een lange slang nodig want alleen in de kajuitjes zelf heb ik een vaste vloer als harde ondergrond voor de voetpomp. Ik besteed nog een uurtje aan opruimen maar dat is bij lange niet genoeg nu ik zoveel spulletjes op zoveel verschillende lokaties heb liggen. Het is wel een enorme geheugentraining wat ik aan het doen ben. Dan ruim ik in ieder geval buiten alles zover op voor geval er nog regen komt want de lucht is dichtgetrokken. S’Nachts wordt ik nog wel een paar keer wakker; geen wonder als je al op half negen naar bed gaat.

Dinsdag 18 juni. De dag verloopt heel anders dan ik gedacht had. Ik rij eerst naar de bouwmarkt ( builders centre). Ik koop er een prachtige houten stok van 22 mm. Die zal goed passen in de asjes voor de dollies. Dan ook een mooie roodhouten stok van 19 mm. Gewoon omdat ie de mooiste was. Dan wat batterijen en kwastjes. Daarna rij ik terug naar de werkplaats waar ze mijn uitlaat getest hebben. Ik hoor nog steeds kraken. Zit er soms nog een andere scheur? Ze hebben over een half uurtje tijd dus rij ik nog even naar de ijzerwaren winkel en koop er de juiste maat boutjes en moertjes voor het peddleboard. Ook een nieuwe ronde vijl die ik van de week brak. Het vrouwtje dat daar altijd het verkeer staat te regelen op de parkeerplaats begroet me weer heel hartelijk, zelfs met een omhelzing: “happy to see you’re back uncle”. Ik geef haar meestal iets te eten wat ik in de auto heb liggen en wat geld want ik vind haar veel te mager. Dit keer is het een sinaasappel en vijf Rand. Het hoeft niet maar het is natuurlijk wel netjes om een fooi te geven aan de parking attendents die op bijna alle parkeerterreinen rondlopen. Ze houden je auto in de gaten tegen dieven en helpen met aanwijzingen bij het in- en uitrijden. Terug bij de garage gaat mijn auto weer op de brug. Nee, de uitlaat ziet er goed uit en hij zit goed vast. Er zit wel erg veel speling op de aandrijfassen (propshafts). De lagers zijn versleten (u-joints) wat niet bijzonder is want die heb ik 60.000 km geleden laten vervangen en dit is wel een off-road vehicle. Ik krijg een adres op en rij daarheen. De manager staat mij al op te wachten en ik kan meteen de brug op. Van de achterste aandrijfas is ook het verschuifbare gedeelte te ver gesleten. Na 300.000 km is ook dat geen wonder. Ik ben blij dat ze hier die dingen kunnen doen: voor 2000 Rand worden alle vijf de U-joints vervangen en de aandrijfas naar de achterwielen wordt helemaal nieuw. Waar kun je dat laten doen voor 130 Euro? Maar het betekent wel dat ik de rest van de dag in de garage sta te kijken hoe ze aan het werk zijn. Hier wordt wel heel hard gewerkt door vijf mensen. In de middag komt er nog een auto bij met zo’n klusje en ik praat met de eigenaar om de tijd door te komen. Pas om half vijf is mijn auto eindelijk klaar. Ik rij meteen door naar de KFC waar ze een dagaanbieding hebben, want ik heb wel honger gekregen. Ik hoor al meteen dat het gekraak aan de auto nog niet weg is. Op de brug had ik nog gezien dat ook de rubbers van de stabilisatorstang slecht zijn. Misschien is dat het gekraak? Ik denk dat ik die zelf kan vervangen en heb ze alvast ingespoten met kruipolie. Ik hoop niet dat de schokbreker zelf kapot is, anders moet ik de volgende keer nieuwe meenemen uit Nederland ( Koni’s). Of komt het van de rem van het rechter voorwiel? Hoe dan ook zullen die dingen ook gedaan moeten worden of zelf doen. Door al die aandacht voor de boot heb ik ook al een aantal jaren niet meer zo op de auto gelet en ook al zit er nu een mooi bakkie op, de rest blijft oud en moet gewoon regelmatig onderhouden worden, zeker bij zo’n voertuig. Ik betaal de manager en geef de werkers 100 Rand extra om iets lekkers van te kopen. In tegenstelling tot de Nederlandse regering vind ik dat je op mensen die het hard nodig hebben en mensen die hard werken niet moet beknibbelen, dat is namelijk heel slecht, en vooral ook voor de economie. Maar ja wat weten die verwende studentjes nu van economie? Die denken dat dat boekhouden is of kennen alleen de analyses over wat er gebeurd is in het verleden. Begrijpen hoe een samenleving werkt daar heb je andere mensen voor nodig, maar die houden meestal niet van politiek. Bij de caravan eet ik mijn porties kip van KFC op. Het was een dagaanbieding: tjonge wat een zak vol voor 4 Euro. Geen wonder dat het er zo druk was. Ik drink er een flinke pot thee bij.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fred

Een photo zegt meer dan 1000 woorden. Zie mijn photosite op Flickr.com/photos/AlfredDaniels. Gymn. B. Sociale- en Culturele Antropologie in Leiden. Vele jaren in Azie: India, Maleisie; Thailand. Onderzoek bij jagers/verzamelaarsvolken. Zeven jaar gereisd in de Verenigde Staten. Nu op reis voor een nog onbekend aantal jaren in Afrika. Op zoek naar het Paradijs: nog niet gevonden. Wel gevonden: het wonder op de planeet Aarde. onderstaand artikel n.a.v interview door Alfons de Wit. Alfred Daniels zoekt naar de oorsprong van het leven. Alfred Daniels maakte, na het behalen van zijn Gymnasium bêta-diploma een opmerkelijke keuze. Waar een studie medicijnen; mechanica of natuurkunde voor de hand zou hebben gelegen, koos hij voor culturele antropologie. “Ik was geboeid geraakt door de vraag waar het leven vandaan is gekomen en hoe de mensheid zich ontwikkeld heeft. Dan kun je de verhalen lezen van archeologen, die vaak moeten uitgaan van allerlei ver- en vooronderstellingen, maar je kunt ook zelf gaan kijken bij de jagers- en verzamelaarsvolken. Dat zijn volken die in de manier waarop ze met de natuur omgaan nog het dichtst bij de oorsprong van het menselijk leven zijn gebleven. Er zijn nog een paar kleine groepjes over in de wereld. Kijk, toen ik nog studeerde in Leiden bestonden er al wel onderzoeken waarbij enkele individuen van zulke jagers-en verzamelaarsvolken buiten hun woon- en leefgebied zijn onderzocht. Die waren meegenomen naar de beschaafde wereld en die heeft men toen geprobeerd te interviewen en hun taal en hun verhalen op te schrijven. Als je echter een beeld van hun leefomstandigheden wil krijgen dan zul je de mensen ook in hun leefomgeving moeten observeren. Of dat gevaarlijk is? Ik weet het niet. Je moet ze met open blik tegemoet treden en primitief kunnen leven. Gelukkig hebben we nu ook moderne medicijnen en snel vervoer voor als het mis gaat. Kijk zij hebben ook een bepaald comfort in hun leven, maar dat zit in kleine dingen en alleen als je met hen samenleeft kun je daar ook van genieten: lekkere dingetjes om te eten, een heerlijk beschut plekje om te slapen. Ze leven in kleine groepen van maximaal 35 mensen die van bladeren en takken een hutje bouwen. Als het voedsel, dat ze rond hun kampje verzamelen, begint op te raken pakken ze hun spullen op hun rug en maken ze een nieuw kamp een paar kilometer verderop. Als mens kijken ze echt door je heen. Ze hoeven niets van jou, dus het persoonlijke contact is alles voor hen. In Maleisie is zo' n groep waarvan bekend was dat ze zo schuw waren dat je er alleen maar lege dorpjes kon zien, waaruit de mensen weggelopen waren. Ik werd daar onmiddellijk geaccepteerd en toen ik vroeg waarom ze niet weggelopen waren toen ze mij zagen komen, zeiden ze ‘Als je ogen het zelfde uitstralen als je hart, dan kunnen we wel met je omgaan’. Misschien is dat bij mij het geval, want ik heb nog nooit problemen gehad om contact te leggen met zulke volken. Daniels ging op zijn twintigste al, over land, naar India. “in dat deel van Azie zitten nog wel 200 stammen, volken. Bovendien is India een van de oudste en meest invloedrijke culturen in Azie, met een grote diepgang. Op de universiteit ontmoette ik mijn vriendin Corry van der Sluijs, waarmee ik jarenlang samen heb gereisd. Helaas is zij in 2002 aan kanker overleden en sinds die tijd ga ik weer alleen op pad. Begin van dit jaar ben ik naar Afrika gegaan. Ik heb tweedehands een auto gekocht waarmee ik in de bush uit de voeten kan en ik ben eerst door het Krugerpark getrokken en daarna vooral in de Kalahariwoestijn. In zuidelijk Afrika leven de San of bosjesmannen. Er liggen ook nog savannegebieden, waarvan gedacht wordt dat het de omgeving is waar in de oudheid de eerste mensen rechtop zijn gaan lopen. Ook de dieren waarop ze gejaagd hebben zijn daar nog in het wild te observeren. Ja, de eerste mensen hebben zich ontwikkeld in Afrika; alle opgravingen wijzen daarop. Hoe zij hun eigen wereld beleven, dat is nu mijn belangrijkste thema. Het grootste verschil met ons is dat ze leven in een organische verbondenheid met hun omgeving. Alles in hun omgeving heeft een levende ziel en hoewel alles voortdurend van vorm verandert: alles groeit, alles beweegt, blijft het dezelfde ziel houden. Door de kracht van hun eigen ziel hebben ze mentaal invloed op hun omgeving. Daardoor hebben ze een volledig vertrouwen in de natuur en leven met de zekerheid dat ze altijd genoeg zullen hebben. Als ze bedreigd zouden worden of als er te weinig regen valt, dan trekken ze weg naar een ander deel van de natuur. Ze bezitten weinig maar ze hebben het gevoel dat alles om hen heen voor hen is. Het is inderdaad dichtbij het paradijs” Daniels doet zijn werk volledig onbetaald en ontvangt van geen enkele instantie subsidie. “Het zou wel lekker zijn, maar ik kan mezelf financieel net overeind houden. Ik ga wel naar internationale conferenties, maar ik heb voor mijn werk nog nooit iets gevraagd en ook nog nooit gesolliciteerd. Mijn manier van leven heeft als voordeel dat ik me geen zorgen hoef te maken voor een carrière, ik hoef geen baas naar de mond te praten, en niemand te overtuigen van het nut van wat ik doe. Ik doe dus precies datgene waarvan ik vind dat dat belangrijk is en dat dat nodig is. Daardoor kijk ik ook heel open naar de wereld om mij heen en vaak loop ik tegen zaken aan waarvan ik denk ‘dat niemand daar nou nog is opgekomen’. Als ik het dan belangrijk vind breng ik het onder de aandacht en kunnen degenen wiens baan dat is er misschien iets aan doen. Zo werd laatst een hele grote milieuconferentie gehouden in Kopenhagen. Ik kreeg het programma in handen en zag dat er geen woord in stond over flairs, dat zijn affakkelinstallaties op gas- en olievelden. Die staan 24 uur per dag te branden en roet uit te stoten. Ze brengen methaangas tot heel hoog in de atmosfeer, waar het niet kan uitregenen. Methaan is 23 keer slechter voor het broeikaseffect dan CO2. Ik heb een mail gestuurd naar de VN organisatie die verantwoordelijk was voor toezicht op de olie-en gasbronnen. Met de milieuconferentie in het vooruitzicht moesten ze wel met een standpunt komen. Twee weken na mijn mail was er 200 miljoen beschikbaar om het flair probleem op te lossen. Zo heb ik ook indertijd iedereen die ik kende gewaarschuwd om niet naar Afghanistan te gaan. Het is een wespennest daar. Ik ben zelf in 1975, toen er nog geen sprake van oorlog was, een maand door Afghanistan gereisd. Sindsdien bleef ik de ontwikkelingen daar enigszins volgen. De oorlog daar gaat volgens mij helemaal niet om Taliban of El Queda of om de ontwikkeling van vrouwen en arme mensen. Het gaat om wegvallende defensie budgetten aan het einde van de koude oorlog. Verder praat niemand erover waar de heroine van Afghanistan blijft. Het land is de grootste heroine producent ter wereld. Kofi Annan heeft eens gezegd dat er in de handel in verboden drugs in de wereld evenveel geld omgaat als in de autoindustrie van Europa en Amerika tesamen. Ook schijnt niemand te weten dat er grote olie -en gas voorraden gevonden zijn in het noordoosten van Afghanistan in het midden van de jaren zeventig, waarna er een stammenstrijd om de macht (contracten) ontstak. Ik heb er ook voor gewaarschuwd dat een enkele muntsoort voor heel Europa het onmogelijk maakt om verschillen in welvaartsontwikkeling tot uitdrukking te brengen, zoals voorheen gebruikelijk was door middel van inflatie van een muntsoort. Daarom waren de Peso, de Lira en de Dragme zoveel minder waard dan de D-mark en de Gulden. Het risico dat de ondernemers snel en flexibel konden incalculeren wordt nu dus afgewenteld op de overheid die geen ander middel beschikbaar heeft dan het door te schuiven op de belastingbetaler. Helaas wilde men naar deze adviezen indertijd niet luisteren, hoewel velen moeten hebben begrepen dat ik gelijk had. Het zal een kwesties van eigenbelang en geld zijn: mooie baantjes voor mensen met veel ego en een middelmatig verstand, wat ze echt niet opgeven voor het algemeen belang, ook al worden ze betaald om juist dat te behartigen. Zulk soort ongevraagde en onbetaalde adviezen doe ik de laatste twintig jaar wel een paar keer per jaar; soms met de politiek, soms met de ontwikkeling van onze samenleving of wat goed is voor ons allemaal." Alfred Daniels kijkt uit naar de maand december. Dan pakt hij weer zijn rugzak om voor enkele maanden af te reizen naar Afrika, op zoek naar nieuwe inzichten in het ontstaan en de ontwikkeling van de mensheid. Ik begrijp het leven nu wel veel dieper dan 30 jaar terug, maar het blijft een wonder en een passie om er zoveel mogelijk van te leren. ” Wie zijn reizen in Afrika wil volgen moet blijven kijken op de weblog: freddaniels.waarbenjij.nu

Actief sinds 26 Dec. 2010
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 345279

Voorgaande reizen:

27 December 2010 - 15 Augustus 2023

Zuidelijk Afrika

Landen bezocht: