Vrijdag 14 dec. Zaterdag 15 dec. Zondag 16 dec. - Reisverslag uit Bronkhorstspruit, Zuid-Afrika van Fred Daniels - WaarBenJij.nu Vrijdag 14 dec. Zaterdag 15 dec. Zondag 16 dec. - Reisverslag uit Bronkhorstspruit, Zuid-Afrika van Fred Daniels - WaarBenJij.nu

Vrijdag 14 dec. Zaterdag 15 dec. Zondag 16 dec.

Door: Alfred Daniels

Blijf op de hoogte en volg Fred

16 December 2018 | Zuid-Afrika, Bronkhorstspruit

Vrijdag 14 december.
Vandaag is weer een snikhete dag. Ik besteed een paar uur om het tabernakel waarover de mast bij het opzetten moet scharnieren helemaal mooi vorm te geven. Ik heb de oude eruit moeten zagen dus de nieuwe wordt een paar millimeter breder om in de sleuf van de oude te passen. Daardoor moet ook de sleuf in de onderkant van de mast iets breder gemaakt worden en daar kan ik nu slecht bij omdat de mast al met alles eraan op zijn plaats ligt. Maar het lukt uiteindelijk wel al ben ik er erg bezweet en moe van. Dan lijm ik het tabernakel met epoxylijm er in. Die lijm moet heel goed uitharden want de kracht die erop komt bij het hijsen van de mast is in de lengte van de lijmnaad. Het is toch veel te warm om nu verder te gaan dus ik ga iets eten bij het curryrestaurantje en daarna terug naar de camping om te douchen en een uurtje op bed te liggen. Ik moet ook steeds denken hoe ik verder zal gaan met de motorophanging. Doordat ik de dekken tussen de rompen wil maken van het trampolinedoek kan ik ook niet het Wharramontwerp volgen en de motor in een gat in de middenkuip hangen want ik maak geen middenkuip. De buitenboordmotorstaart die in het water hangt is niet lang genoeg dat de motor direct aan een beam zou kunnen hangen. Hij moet dus minimaal twintig centimeter omlaag gebracht worden en het beste is om hem aan iets scharnierend te hangen zodat hij ook boven het water en boven de golven getild kan worden als de motor op volle zee niet gebruikt wordt. Wharram had behalve de motormontage in de middenkuip ook als optie een soort ophangsysteem getekend achter de achterste beam aan een bakje dat aan de beam scharniert en ik denk er nu over hoe die dan het beste eruit kan zien en hoe die dan veilig omhoog en omlaag kan. Waar kan ie het beste aan kan worden opgehangen en hoe hou ik het gewicht van die constructie zelf zo laag mogelijk? Omdat alle andere bouwers hebben gekozen voor een middenkuip heb ik geen fotos of filmpjes gezien van zo’n mototophanging achter de achterbeam. Dus geen voorbeelden, alleen maar de tekening van Wharram.
De achterkant van de boot wordt ook gebruikt als zwemplatform. Ik wil aan daar gemakkelijk in en uit het water kunnen komen om te zwemmen en om aan boord te klimmen vanaf een strandje bijvoorbeeld. Ook wil ik daar het peddelboord in en uit het water kunnen laten of iets zwaars aan boord kunnen brengen, bijvoorbeeld jerrycans met brandstof. Om in en uit het water te kunnen komen had Wharram daar een soort klimnet ontworpen maar ik heb nog geen enkele foto of film gezien waar eigenaren dat ook zo hebben gemaakt. Ze kiezen allemaal voor een vaste trap of ladder. De grotere Wharramontwerpen van 38 voet, 42 voet, 55 voet en 63 voet lang hebben hun dek natuurlijk nog hoger boven het water en daarom aan de achterkant vaak een heel zwemplatform gemaakt dat kan scharnieren of zakken naar het waterniveau. Wel mooi maar ik ben ook bezorgd om niet teveel gewicht daar te hangen want ik weet hoe belangrijk bij catamarans het gewicht is. Een van de redenen om alleen maar trampolinedoek te willen hebben tussen de rompen is juist ook het besparen van gewicht. Wharram zelf had nog een vrij klein kuipje voor mijn model boot ontworpen met zitbanken van canvasdoek met een totaalgewicht van misschien 50 kilo, maar bijna alle bouwers hebben veel grotere kuipen gemaakt met vaste banken en opbergkleppen. Dan weegt zo’n kuip al gauw 80-100 kilo en ben je ook nog eens geneigd om hem vol te stoppen met dingen die je ook in de rompen zelf had kunnen opbergen: ankers, ketting, lijnen, jerrycans, duikspullen enz. Ik wil die andere zware dingen liever voor in de ankerbakken in de rompen opbergen die daar speciaal voor ontworpen zijn. Ook hangt zo’n middenkuip met motor en alles erbij en met de bemanning erin helemaal aan de beams. De beams zijn door hun boogconstructie ongelofelijk sterk maar ik denk dat ze over de lengte toch beter zo vrij mogelijk moeten kunnen bewegen met de bewegingen van de rompen mee en ik wil ze daarom liever niet teveel statisch belasten met gewicht in het midden er bovenop. Als je de boot ooit uit elkaar wil halen om hem op een trailer te vervoeren is zo’n grote vaste kuip ook het lastigste ding om nog erbij mee te nemen. Daarom liever geen kuip maar een strak gespannen trampoline. Ik loop een uurtje te passen en te meten en praat met diverse voorbijgangers erover, want iets uitleggen aan een ander helpt je met nadenken. Ik denk dat ik al een mooi en origineel plannetje bedacht heb voor mijn motorophanging en de indeling van dat achterste deel tussen de rompen. Als de mast staat ga ik er een modelletje van maken met wat aluminiumpijpen en plakband.

Zaterdag 14 december.
Vannacht was er een grote kever mijn caravan binnengevlogen en hij draaide als een helikopter om mijn lamp. Uiteindelijk deed ik de lamp maar uit om hem wat rust te geven maar vanmorgen starte hij zijn motor weer op om zich richting het open raam een weg te forceren. Daar hangt het muskietennet voor dus hij bleef daar maar tegenaan vliegen. De snelste manier om hem te laten gaan was het muskietennet te openen en hem eerst het muskietennet binnen te laten vliegen en dan de andere kant van het net te openen zodat hij over mij heen vliegend aan de andere kant er weer uit kon richting het open raam. Wat een krachtige kever was dat. Zijn lijf zo dik als mijn duim. Het lijkt wel een drone, zoveel lucht als ie verplaatste.
Onderweg naar de boot was er een fleamarket op het grasveld waar ik langs rij. Deze is er iedere maand een keer. Ik stop en maak een wandelingetje langs de 30 kraampjes. Mensen met zelfgemaakt voedsel, fruit van eigen bomen, handwerkjes en een paar kraampjes met tweedehands spulletjes. Eerst koop ik een bijna nieuwe waterdichte tas, zo’n gele met een oprolsluiting aan de bovenkant. Daar ben ik al heel blij mee. De verkoopster vraagt er 100 Rand voor: 6,50 euro. Verderop zijn er ook wat visspulletjes te koop. Ik zie een paar hengels en een paar molens met draad erop. Een hengel ziet er wel heel geschikt uit voor zeevissen vanaf een boot: een Poseidon Kingfisher Strikeforce. Volglas uit een stuk en met mooie geleideogen voor de draad. Geschikt voor vissen van 30-50 kilo staat er op. Nu ik gezien heb wat voor vissen er hier gevangen worden lijkt me een stevig hengeltje wel nodig. Ik hoop niet dat ik zulke grote vissen ga vangen want ze passen slecht op de barbeque en ik heb er zowiezo moeite mee om een dier te doden maar van die grote lijkt me dat helemaal nogal griezelig. Dan ligt er op de tafel ook nog een molen met vislijn die er zeer sterk uitziet: een Penn 49, gemaakt in de U.S.A. Ik weet niet of deze goed is maar de verkoopster haalt er een man bij die er verstand van heeft en die zegt dat dit een prima molen is passend bij deze prima hengel. Ik mag ze samen voor 400 Rand hebben. De verkoopster vertelt dat deze spullen gedoneerd zijn door leden van een kerk ten behoeve van geld voor hun missiepost in Ethiopie. Ik heb nog een leuk gesprek met de dames die de spullen staan te verkopen en koop dan ook nog een soort holster die je om je middel draagt en waar je het achtereind van die hengel in kan steken om met twee handen kracht te zetten. Ik ben bang dat vechten met zo’n vis niks voor mij is maar misschien moet ik het gewoon leren want varen op het water zonder te leven van het water is toch ook maar onnatuurlijk. Ik krijg er nog een plastic opbergdoos bij: een tackelbox. Bij een ander kraampje heeft iemand samosas gebakken en dan ga ik maar een zak samosas aan de dames van de kerk brengen want ik heb natuurlijk wel een top visuitrusting voor nog geen 35 euro bij ze gekocht. In de winkel bij de werf hebben ze een enorme afdeling visspullen en heb ik er al een beetje rondgekeken. Een goede hengel met moderne molen kan wel 1000 euro of meer kosten. Bij de meneer die advies had gegeven koop ik nog een laatste model kunstaas visje voor het sleepvissen achter de varende boot aan en twee onderlijnen met haken er al aan voor het vissen als je stil ligt voor anker. Ook samen voor 6,50 euro. Nou maar hopen dat ik zo’n grote niet vang. De Dorades van een meter lang die ze regelmatig op de bootwerf aan land brengen wegen 10 -15 kilo. Een Zwitser had me vorig jaar verteld dat ie nooit meer ging vissen als hij in zijn jacht onderweg is. Hij had een vis van 100 kilo aan de lijn en wat doe je dan als je zeiljacht op volle snelheid is? Gemotoriseerde vissersboten varen dan achteruit om de vis te volgen anders trekt ie alles stuk. Maar een zeiljacht kan niet eens snel stoppen. Toen de Zwitser eindelijk zo’n joekel langszij had schuurde de ruwe huid van de vis de verf van zijn bootromp af zodat ie uiteindelijk alsnog de lijn doorsneed om van het dier verlost te zijn. Op het internet zoek ik de Penn 49 op en de Poseidon Strikeforce. Allebei topkwaliteit, de hengel wordt nog steeds gemaakt, de Penn 49 is van 25 jaar geleden. De combinatie is geschikt voor sleepvissen als je aan het varen bent of vissen op diepte als je ergens voor anker ligt. De Penn 49 werd in Amerika veel gebruikt voor het vissen op haaien omdat er ook een staaldraad op kan. (Had ik niet beter een blikopener en wat blikjes tonijn kunnen kopen?)
Bij de boot aangekomen maak ik de lier weer klaar en leg alle lijnen weer goed en hijs dan met assistentie van Johan en Gerrit de mast zonder moeite omhoog. Ik begeleid de mastvoet nu zelf en vind dat die nog steeds niet zo goed op zijn plaats blijft zonder dat ie af en toe een beetje opgetild moet worden. Maar de mast staat en dat geeft vertrouwen en oefening baart kunst. Het zou het beste zijn als ik de tijd neem om het systeem zover te perfectioneren dat ik het ook alleen en zonder zenuwen en zweetdruppels kan. Ik vraag me daarom af of ik de motorophanging zo kan maken dat ie ook gebruikt kan worden als A-frame om de mast te begeleiden wanneer er geen boom op de kant staat om de katrol in te hangen en als ik geen hulp van anderen heb. Van de week nog verder over nadenken. Het is vandaag weer een heel hete dag en ik ben tevreden dus ik rij naar de stad voor een milkshake en hamburger bij de BurgerKing en wat fruit en groenten bij de supermarkt. Terug bij de caravan ga ik douchen en val dan op bed een paar uur in slaap. Ik droom dat ik in het oerwoud lig te slapen en ineens een punt van een olifantenslurf op mijn neus en mond voel. Dan wordt ik in mijn droom wakker en zie dat een grote olifant zich over mij heen gebogen had en zich afgevraagd had wat daar in zijn bos ligt te slapen. Hij/zij wou even aan mijn adem voelen of ik wel ademde. Dat was heel zorgzaam en zo zijn olifanten ook. Ze leven heel lang en hebben veel tijd en misschien ook plezier in om de andere dieren in het bos te leren kennen. Ik denk dat walvissen ook zo zijn. Ik wordt wakker en ben mijn gedroomde vriend(in) dankbaar. Dan ga ik wat kleren in een emmer sop wassen want de huishoudelijke taken blijven meestal liggen totdat het te erg oploopt en ik er wel tijd voor moet maken. De rest van de middag en avond blijf ik bij de caravan onder de koelte van de bomen.

Zondag 16 december,
Vannacht nog een stukje gelezen en vanmorgen rustig aan begonnen. Eerst mijn visspulletjes eens goed bekijken en er een plekje voor zoeken. Dan de resterende T-shirts en broek in de emmer met sop en uithangen. Met dit weer heb je niet veel nodig, maar de stoffige grond van de botenwerf en ook de camping maakt alles gauw vuil. Dan zweet je je ook nog een ongeluk als je gaat werken in deze warmte. Om een uur of negen rij ik naar de boot. Het is heerlijk rustig op zo’n zondagochtend. Mooi rustig om in de schaduw van een boom het trampolinedoek verder te maken. De twee delen voor middelste gedeelte van de boot moeten nog aan elkaar geregen worden. Ik heb een overlap van 12 centimeter dus daar zou ook later nog een versterking in geschoven kunnen worden of een houten plank waardoor ik de schootogen van de voorzeilen verder naar het centrum van de boot kan brengen. Nu ik geen kuipje in het midden maak kunnen de schootogen alleen aan de binnenrand van de rompen vastgezet worden en dat is misschien te ver vanuit het midden van de boot. Met een plank overdwars kan ik dat oplossen. Als het hele trampolinedeel klaar is hang ik het nog niet op maar bewaar dat voor het laatste. Het is bijzonder vervelend als je op de kant iets aan de boot moet doen en dan steeds op die trampoline moet klimmen of eronderdoor moet kruipen. Dan ga iets eten bij het curryrestaurantje hmmm muttoncurry met rijst. Terug bij de boot ga ik het voorste stuk trampoline , het gedeelte tussen de mastbeam en de voorbeam, afspannen en de spanlijnen met speciale vislijnklemmen vastbinden. Het hangt prachtig strak, heerlijk om op te zitten en toch stevig genoeg om op te lopen. Lekker koel om op te zitten. De zeewatertemperatuur is hier altijd 24-25 graden dus dat is perfect: koel als de buitenlucht heet is en warm als de buitenlucht koud is. Zo wordt mijn hele boot een soort hangmat. Makkelijk schoon te houden ook en er blijft geen regenwater in staan. Je moet alleen wel oppassen dat je geen kleine moertjes of boutje laat vallen. De mazen van dit doek zijn een centimeter diameter, rond. Dan rij ik terug naar de camping. Even verkoeling onder de bomen en afspoelen onder de douche en een liter groene thee drinken. Lekker zo’n uurtje niks doen op zondagmiddag. Hmm toch maar even internetten bij de receptie waar ze wifi hebben.

  • 16 December 2018 - 13:40

    Gaston:

    Leuk is het Fred om al je belevenissen te lezen. Veel rust heb je niet maar het resultaat zal groots zijn. Hier sneeuwt het weinig en de Kerst nadert. Veel groeten
    Gaston

  • 16 December 2018 - 15:38

    Walter Daniels:

    Hoi Fred,

    Zie als locatie bij je verhaal Bronkhorstspruit staan, heel apart hoe de naam bronkhorst door jou leven heen terug blijft komen. Succes verder.

    Walter

  • 16 December 2018 - 18:52

    Ineke:

    Je bent maar weer ijverig geweest, maar gelukkig goed resultaat. Ik hoop dat het verder allemaal heel voorspoedig zal gaan. Groeten Ineke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fred

Een photo zegt meer dan 1000 woorden. Zie mijn photosite op Flickr.com/photos/AlfredDaniels. Gymn. B. Sociale- en Culturele Antropologie in Leiden. Vele jaren in Azie: India, Maleisie; Thailand. Onderzoek bij jagers/verzamelaarsvolken. Zeven jaar gereisd in de Verenigde Staten. Nu op reis voor een nog onbekend aantal jaren in Afrika. Op zoek naar het Paradijs: nog niet gevonden. Wel gevonden: het wonder op de planeet Aarde. onderstaand artikel n.a.v interview door Alfons de Wit. Alfred Daniels zoekt naar de oorsprong van het leven. Alfred Daniels maakte, na het behalen van zijn Gymnasium bêta-diploma een opmerkelijke keuze. Waar een studie medicijnen; mechanica of natuurkunde voor de hand zou hebben gelegen, koos hij voor culturele antropologie. “Ik was geboeid geraakt door de vraag waar het leven vandaan is gekomen en hoe de mensheid zich ontwikkeld heeft. Dan kun je de verhalen lezen van archeologen, die vaak moeten uitgaan van allerlei ver- en vooronderstellingen, maar je kunt ook zelf gaan kijken bij de jagers- en verzamelaarsvolken. Dat zijn volken die in de manier waarop ze met de natuur omgaan nog het dichtst bij de oorsprong van het menselijk leven zijn gebleven. Er zijn nog een paar kleine groepjes over in de wereld. Kijk, toen ik nog studeerde in Leiden bestonden er al wel onderzoeken waarbij enkele individuen van zulke jagers-en verzamelaarsvolken buiten hun woon- en leefgebied zijn onderzocht. Die waren meegenomen naar de beschaafde wereld en die heeft men toen geprobeerd te interviewen en hun taal en hun verhalen op te schrijven. Als je echter een beeld van hun leefomstandigheden wil krijgen dan zul je de mensen ook in hun leefomgeving moeten observeren. Of dat gevaarlijk is? Ik weet het niet. Je moet ze met open blik tegemoet treden en primitief kunnen leven. Gelukkig hebben we nu ook moderne medicijnen en snel vervoer voor als het mis gaat. Kijk zij hebben ook een bepaald comfort in hun leven, maar dat zit in kleine dingen en alleen als je met hen samenleeft kun je daar ook van genieten: lekkere dingetjes om te eten, een heerlijk beschut plekje om te slapen. Ze leven in kleine groepen van maximaal 35 mensen die van bladeren en takken een hutje bouwen. Als het voedsel, dat ze rond hun kampje verzamelen, begint op te raken pakken ze hun spullen op hun rug en maken ze een nieuw kamp een paar kilometer verderop. Als mens kijken ze echt door je heen. Ze hoeven niets van jou, dus het persoonlijke contact is alles voor hen. In Maleisie is zo' n groep waarvan bekend was dat ze zo schuw waren dat je er alleen maar lege dorpjes kon zien, waaruit de mensen weggelopen waren. Ik werd daar onmiddellijk geaccepteerd en toen ik vroeg waarom ze niet weggelopen waren toen ze mij zagen komen, zeiden ze ‘Als je ogen het zelfde uitstralen als je hart, dan kunnen we wel met je omgaan’. Misschien is dat bij mij het geval, want ik heb nog nooit problemen gehad om contact te leggen met zulke volken. Daniels ging op zijn twintigste al, over land, naar India. “in dat deel van Azie zitten nog wel 200 stammen, volken. Bovendien is India een van de oudste en meest invloedrijke culturen in Azie, met een grote diepgang. Op de universiteit ontmoette ik mijn vriendin Corry van der Sluijs, waarmee ik jarenlang samen heb gereisd. Helaas is zij in 2002 aan kanker overleden en sinds die tijd ga ik weer alleen op pad. Begin van dit jaar ben ik naar Afrika gegaan. Ik heb tweedehands een auto gekocht waarmee ik in de bush uit de voeten kan en ik ben eerst door het Krugerpark getrokken en daarna vooral in de Kalahariwoestijn. In zuidelijk Afrika leven de San of bosjesmannen. Er liggen ook nog savannegebieden, waarvan gedacht wordt dat het de omgeving is waar in de oudheid de eerste mensen rechtop zijn gaan lopen. Ook de dieren waarop ze gejaagd hebben zijn daar nog in het wild te observeren. Ja, de eerste mensen hebben zich ontwikkeld in Afrika; alle opgravingen wijzen daarop. Hoe zij hun eigen wereld beleven, dat is nu mijn belangrijkste thema. Het grootste verschil met ons is dat ze leven in een organische verbondenheid met hun omgeving. Alles in hun omgeving heeft een levende ziel en hoewel alles voortdurend van vorm verandert: alles groeit, alles beweegt, blijft het dezelfde ziel houden. Door de kracht van hun eigen ziel hebben ze mentaal invloed op hun omgeving. Daardoor hebben ze een volledig vertrouwen in de natuur en leven met de zekerheid dat ze altijd genoeg zullen hebben. Als ze bedreigd zouden worden of als er te weinig regen valt, dan trekken ze weg naar een ander deel van de natuur. Ze bezitten weinig maar ze hebben het gevoel dat alles om hen heen voor hen is. Het is inderdaad dichtbij het paradijs” Daniels doet zijn werk volledig onbetaald en ontvangt van geen enkele instantie subsidie. “Het zou wel lekker zijn, maar ik kan mezelf financieel net overeind houden. Ik ga wel naar internationale conferenties, maar ik heb voor mijn werk nog nooit iets gevraagd en ook nog nooit gesolliciteerd. Mijn manier van leven heeft als voordeel dat ik me geen zorgen hoef te maken voor een carrière, ik hoef geen baas naar de mond te praten, en niemand te overtuigen van het nut van wat ik doe. Ik doe dus precies datgene waarvan ik vind dat dat belangrijk is en dat dat nodig is. Daardoor kijk ik ook heel open naar de wereld om mij heen en vaak loop ik tegen zaken aan waarvan ik denk ‘dat niemand daar nou nog is opgekomen’. Als ik het dan belangrijk vind breng ik het onder de aandacht en kunnen degenen wiens baan dat is er misschien iets aan doen. Zo werd laatst een hele grote milieuconferentie gehouden in Kopenhagen. Ik kreeg het programma in handen en zag dat er geen woord in stond over flairs, dat zijn affakkelinstallaties op gas- en olievelden. Die staan 24 uur per dag te branden en roet uit te stoten. Ze brengen methaangas tot heel hoog in de atmosfeer, waar het niet kan uitregenen. Methaan is 23 keer slechter voor het broeikaseffect dan CO2. Ik heb een mail gestuurd naar de VN organisatie die verantwoordelijk was voor toezicht op de olie-en gasbronnen. Met de milieuconferentie in het vooruitzicht moesten ze wel met een standpunt komen. Twee weken na mijn mail was er 200 miljoen beschikbaar om het flair probleem op te lossen. Zo heb ik ook indertijd iedereen die ik kende gewaarschuwd om niet naar Afghanistan te gaan. Het is een wespennest daar. Ik ben zelf in 1975, toen er nog geen sprake van oorlog was, een maand door Afghanistan gereisd. Sindsdien bleef ik de ontwikkelingen daar enigszins volgen. De oorlog daar gaat volgens mij helemaal niet om Taliban of El Queda of om de ontwikkeling van vrouwen en arme mensen. Het gaat om wegvallende defensie budgetten aan het einde van de koude oorlog. Verder praat niemand erover waar de heroine van Afghanistan blijft. Het land is de grootste heroine producent ter wereld. Kofi Annan heeft eens gezegd dat er in de handel in verboden drugs in de wereld evenveel geld omgaat als in de autoindustrie van Europa en Amerika tesamen. Ook schijnt niemand te weten dat er grote olie -en gas voorraden gevonden zijn in het noordoosten van Afghanistan in het midden van de jaren zeventig, waarna er een stammenstrijd om de macht (contracten) ontstak. Ik heb er ook voor gewaarschuwd dat een enkele muntsoort voor heel Europa het onmogelijk maakt om verschillen in welvaartsontwikkeling tot uitdrukking te brengen, zoals voorheen gebruikelijk was door middel van inflatie van een muntsoort. Daarom waren de Peso, de Lira en de Dragme zoveel minder waard dan de D-mark en de Gulden. Het risico dat de ondernemers snel en flexibel konden incalculeren wordt nu dus afgewenteld op de overheid die geen ander middel beschikbaar heeft dan het door te schuiven op de belastingbetaler. Helaas wilde men naar deze adviezen indertijd niet luisteren, hoewel velen moeten hebben begrepen dat ik gelijk had. Het zal een kwesties van eigenbelang en geld zijn: mooie baantjes voor mensen met veel ego en een middelmatig verstand, wat ze echt niet opgeven voor het algemeen belang, ook al worden ze betaald om juist dat te behartigen. Zulk soort ongevraagde en onbetaalde adviezen doe ik de laatste twintig jaar wel een paar keer per jaar; soms met de politiek, soms met de ontwikkeling van onze samenleving of wat goed is voor ons allemaal." Alfred Daniels kijkt uit naar de maand december. Dan pakt hij weer zijn rugzak om voor enkele maanden af te reizen naar Afrika, op zoek naar nieuwe inzichten in het ontstaan en de ontwikkeling van de mensheid. Ik begrijp het leven nu wel veel dieper dan 30 jaar terug, maar het blijft een wonder en een passie om er zoveel mogelijk van te leren. ” Wie zijn reizen in Afrika wil volgen moet blijven kijken op de weblog: freddaniels.waarbenjij.nu

Actief sinds 26 Dec. 2010
Verslag gelezen: 282
Totaal aantal bezoekers 344113

Voorgaande reizen:

27 December 2010 - 15 Augustus 2023

Zuidelijk Afrika

Landen bezocht: